Fandom

Math Wiki

Triunghi

1.029pages on
this wiki
Add New Page
Comment1 Share

Tipuri de triunghiuri Edit

  • triunghiul echilateral – este acel triunghi care are toate laturile egale, totodată are şi unghurile egale între ele cu masura fiecarui unghi de 60°.Triunghiul echilateral este un poligon regulat .
  • triunghiul isoscel – are două laturi egale între ele, de asemenea şi cele două unghiuri opuse unghiului dintre laturile egale sunt congruente.
  • triunghiul dreptunghic – unul dintre unghiurile triunghiului are 90 de grade.
  • triunghiul obtuzunghic – unul dintre unghiurile triunghiului are măsura mai mare decât 90 de grade
  • Triunghi scalen (sau oarecare) – are toate cele trei laturi (şi unghiuri) diferite.
  • Triunghi ascuţitunghic – toate din unghiurile mai mici de 90° .

Linii importante în triunghi Edit

1.Bisectoarea- este semidreapta care împarte un unghi în două unghiuri congruente;sunt concurente în I, centrul cercului înscris in triunghi :

Triangle incircle svg2.png

2. Mediatoarea- este perpendiculară pe mijlocul unei laturi ;sunt concurente în O,centrul cercului circumscris :

Triangle circumcenter svg mediatoare.png

3. Înălţimea-perpendiculara dintr-un vârf pe latura opusă. Cele trei perpendiculare ale triunghiului se intersecteaza intr-un punct (H) numit ortocentrul triunghiului. Orocentul triunghiului se gaseste in interiorul triunghiului daca triunghiul este ascutitunghic ; daca triunghiul este obtuzunghic atunci ortocentrul (H) este pozitionat in exteriorul repectivului triunghi :

Triangle orthocenter svg inaltime.png

4.Mediana- este segmentul de dreapta care uneşte un vârf al triunghiului cu mijlocul laturii opuse.Medianele sunt concurente în G,centrul de greutate. Centrul de greutate se gaseste la 1/3 de bază şi 2/3 de vârf.

Triangle centroid svg mediana.png

5. Linia mijlocie in triunghi este segmentul de dreapta care uneste mijloacele a doua laturi ale unui triunghi. Este paralela cu cea de-a treia latura si masoara jumatate din lungimea acesteia.

Resurse Edit

Also on Fandom

Random Wiki