Fandom

Math Wiki

Triedrul lui Frenet

1.029pages on
this wiki
Add New Page
Comment1 Share

Plan osculator.png
Frenet Frame.png

Definiţii Edit

Definiţia 1: Se numeşte plan osculator la curba \Gamma \! în punctul M planul determinat de punctul M şi versorii \vec \tau, \vec n.

Remarcă: Se demonstrează că planul osculator este poziţia limită a unui plan care trece prin punctele M, M_1, M_2 \! când M_1, M_2 \! tind către (pe \Gamma \!) M.

Definiţia 2: Se numeşte plan rectifiant la curba \Gamma \! în punctul M planul determinat de punctul M şi versorii \vec \tau , \vec b.

Triedrul lui Frenet.png

Definiţia 3: Se numeşte triedrul lui Frenet la curba \Gamma \! în punctul M triedrul format din planul osculator, planul normal şi planul rectifiant în punctul M, precum şi din dreptele de intersecţie ale acestor plane: binormala, tangenta, normala principală.

Să presupunem acum că curba \Gamma \! este dată parametric:

\left\{ \begin{array}{lr}
x=  x(t)
\\
y = y(t) t \in [a, b]
\\
z= z (t)
\end{array} \right.

Ne propunem să aflăm ecuaţiile elementelor triedrului lui Frenet în funcţie de t.

Ecuaţiile tangenta şi planul normal sunt deja aflate.

Avem:

\vec r = \frac {d \vec r}{ds} = \frac {\overline {r' (t)}}{\frac {ds}{dt}}

\frac{d \tau}{ds} = \frac {\left ( \frac {\overline {r'(t)}}{\frac {ds}{dt}}  \right )'_t}{\frac {ds}{dt}}= \frac {\overline {r''(t)} \frac {ds}{dt} - \frac {d^2 s}{dt^2} \overline {r'(t)}}{(\frac {ds}{dt})^3}

Din ultima egalitate şi prima formulă a lui Frenet rezultă că \vec n \! este coplanar cu \overline {r''(t)} \! şi \overline {r'(t)} \!, deci planul osculator este planul determinat de M, \overline {r''(t)} \! şi \overline {r'(t)} \!, prin urmare ecuaţia sa este:

\begin{vmatrix}
X-x(t) & Y- y(t) & Z-z(t) \\
x'(t) & y'(t) & z'(t) \\ x''(t) & y''(t) & z''(t)
\end{vmatrix}
= 0     (EPLO)

Din ecuaţia precedentă rezultă ecuaţiile binormalei, ca dreaptă perpendiculară pe planul osculator:

\frac {X- x(t)}{\begin{vmatrix} y'(t) & z'(t) \\ y''(t) & z''(t) \end{vmatrix}}=\frac {Y-y(t)}{\begin{vmatrix}  z'(t) & x'(t) \\ z''(t) & x''(t) \end{vmatrix}} =\frac {Z-z(t)}{\begin{vmatrix}  x'(t) & y'(t) \\ x''(t) & y''(t) \end{vmatrix}}     (EB)

Planul rectifiant are ca şi normală normala principală:

\vec n = \vec b \times \vec \tau

Din cele de mai sus rezultă că \vec n \! este paralel cu:

\left (  \overrightarrow {r'(t)} \times \overrightarrow {r''(t)} \right ) \times \overrightarrow {r'(t)} = \begin{vmatrix}  \vec i & \vec j & \vec k \\ \begin{vmatrix} y'(t) & z'(t) \\ y''(t) & z''(t)  \end{vmatrix} & \begin{vmatrix}  z'(t) & x'(t) \\ z''(t) & x''(t)  \end{vmatrix} & \begin{vmatrix}  x'(t) & y'(t) \\ x''(t) & y''(t) \end{vmatrix} \\ x'(t) & y'(t) & z'(t) \end{vmatrix} =

=A \vec i + B \vec j + C \vec k

Prin urmare, ecuaţia planului rectificant este:

A(X-x(t)) + B(Y-y(t)) + C(Z-z(t)) = 0 \!     (EPR))

Iar ecuaţiile normalei principale sunt:

\frac {X-x(t)}{A} = \frac {Y-y(t)}{B} = \frac {Z-z(t)}{C}     (ENP)

Triedrul lui Frenet Edit

Fie \Gamma: \; \vec r = \vec r(t) \! o curbă spaţială şi M_0 \in \Gamma \! un punct regulat şi neinflexinoar.

Definiţie Triedrul Frenet este un triedru mobil de vârf M_0 \! format din trei plane care trec prin M_0 \! şi care sunt ortogonale două câteva două.

Triedrul lui Frenet asociat unei curbe spatiale.png

Triedrul lui Frenet asociat unei curbe spaţiale

Elementele triedrului lui Frenet sunt:

  • Muchiile triedrului Frenet sunt:

- Dreapta tangentă T_{M_0} (\Gamma) \! dată de (M_0, \vec t)

- Dreapta normală principală N_{M_0} (\Gamma) \! dată de (M_0, \vec n), \! fiind drepta de intersecţie dintre planul normal şi planul osculator.

- Dreapta binormală B_{M_0} (\Gamma) \! dată de (M_0, \vec b), fiind dreapta perpendiculară pe planul osculator în punctul M_0 \!

  • Feţele triedrului Frenet sunt:

- Planul osculator P^O_{M_0} (\Gamma); \!

- Planul normal P^n_{M_0} (\Gamma); \!

- Planul rectificator notat P^r_{M_0} (\Gamma), \! fiind planul perpendicular pe normală principală în punctul M_0. \!

Au loc următoarele relaţii:

  • \vec t = \dot \vec r (t_0) \! este vectorul director al dreptei tangente T_{M_0} (\Gamma); \!
  • \vec b = \dot \vec r (t_0) \times \ddot \vec r (t_0) \! este vectorul director al dreptei binormale B_{M_0} (\Gamma), \! fiind vectorul normal planului osculator P^O_{M_0} (\Gamma); \!
  • \vec n = \vec b \times \vec t \! este vectorul director al normalei principale N_{M_0} (\Gamma). \!

Cunoscând vectorii directori ai muchiilor triedrului Frenet, putem deduce cu uşurinţă ecuaţiile planelor (feţelor) triedrului Frenet, după cum urmează:

  • P^n_{M_0} (\Gamma) \! este planul determinat de punctul M_0 \! şi direcţia normală \vec t; \!
  • P^O_{M_0} (\Gamma) \! este planul determinat de punctul M_0 \! şi de direcţia normală \vec b; \!
  • P^r_{M_0} (\Gamma) \! este planul determinat de punctul M_0 \! şi de direcţia normală \vec n. \!

Dacă curba \Gamma \! este dată prin ecuaţii parametrice \Gamma: \; \begin{cases} x=x(t) \\ y=y(t) \\ z=z(t) \end{cases} \! şi M_0 (t_0) \in \Gamma \! atunci:

T_{M_0} (\Gamma): \; \frac{X-x(t_0)}{\dot x(t_0)} = \frac{Y-y(t_0)}{\dot y(t_0)} = \frac{Z-z(t_0)}{\dot z(t_0)} \!
P^n_{M_0} (\Gamma): \; \dot x(t_0) \cdot [X-x(t_0)] + \dot y(t_0) \cdot [Y-y(t_0)] + \dot z(t_0) \cdot [Z-z(t_0)] =0 \!
B_{M_0} (\Gamma): \; \frac{X-x(t_0)}{A} = \frac{Y-y(t_0)}{B} = \frac{Z-z(t_0)}{C} \!
P^O_{M_0}: \; A \cdot [X-x(t_0)]+B \cdot [Y-y(t_0)]+C \cdot [Z-z(t_0)] =0  \!
N_{M_0} (\Gamma): \; \frac{X-x(t_0)}{l}=\frac{Y-y(t_0)}{m}=\frac{Z-z(t_0)}{n} \!
P_{M_0}^r : \; l \cdot [X-x(t_0)]+m \cdot [Y-y(t_0)]+n \cdot [Z-z(t_0)] =0 \!

unde A, B, C \! sunt componentele scalare ale vectorului

\vec b = \dot \vec r (t_0) \times \ddot \vec r(t_0) = \begin{vmatrix} \vec i & \vec j & \vec k \\ \dot x(t_0) & \dot y(t_0) & \dot z(t_0) \\ \ddot x(t_0) & \ddot y(t_0) & \ddot z(t_0) \end{vmatrix} \!

iar l, m, n \! sunt componentele scalare ale vectorului:

\vec n = \vec b \times \vec t = \begin{vmatrix} \vec i & \vec j & \vec k \\ A & B & C \\ \dot x(t_0) & \dot y(t_0) & \dot z(t_0) \end{vmatrix} \!

Reperul Frenet Edit

Definiţie. Reperul Frenet este un reper ortonormat mobil, având originea în punctul M_0 \in \Gamma, \! iar vectorii unitari sunt cei ce definesc direcţiile muchiilor triedrului Frenet: direcţia tangentei, direcţia normalei principale şi direcţia binormalei.

Notând cu \vec t^0 \! versorul tangentei, \vec n^0 \! versorul normalei principale şi cu \vec b^0 \! versorul binormalei, reperul lui Frenet poate fi scris astfel: \mathcal R_F = \{ M_0; \vec t^0, \vec n^0, \vec b^0 \}. \![1]

Fie M_0(t_0) \in \Gamma \! un punct regular şi neinflexionar al curbei. Obţinem versorul tangentei:

\vec t^0 = \frac{\vec t}{\|\vec t\|} = \frac{\dot \vec r(t_0)}{\|\dot \vec r(t_0)\|} = \frac{\dot x(t_0) \vec i+\dot y(t_0) \vec j +\dot z(t_0) \vec k}{\sqrt{[\dot x(t_0) ]^2+[\dot y(t_0)]^2 +[\dot z(t_0) ]^2}}=\left . \frac{d \vec r}{ds} \right |_{t_0} \!

Versoru binormalei este:

\vec b^0 = \frac{\dot \vec r(t_0) \times \ddot \vec r (t_0)}{\|\dot \vec r(t_0) \times \ddot \vec r (t_0)\|} = \frac{A \cdot \vec i + B \cdot \vec j + C \cdot \vec k}{A^2+B^2+C^2} \!

Pentru a deduce formula versorului binormalei \vec b^0 \! în funcţie de derivatele cu s ale funcţiei \vec r, \! vom utiliza următoarele relaţii:

\|\vec t^0\|=\| \frac{d \vec r}{ds} \| \; \Rightarrow \; \mathcal h  \frac{d \vec r}{ds}, \frac{d \vec r}{ds} \mathcal i =1 \; \Rightarrow \; \mathcal h  \frac{d \vec r}{ds}, \frac{d^2 \vec r}{ds^2} \mathcal i =0 \; \Rightarrow \; \frac{d \vec r}{ds} \perp \frac{d^2 \vec r}{ds^2} \!
\dot \vec r = \frac{d \vec r}{dt} = \frac{d \vec r}{ds} \cdot \frac{ds}{dt} \!
\ddot \vec r = \frac{d}{dt} \dot \vec r = \frac{d^2 \vec r}{ds^2} \cdot \left ( \frac{ds}{dt} \right )^2 + \frac{d \vec r}{ds} \cdot \frac{d^2 s}{dt^2} \!

Din aceste relaţii rezultă că:

\dot \vec r \times \ddot \vec r = \left ( \frac{ds}{dt} \right )^3 \cdot \left ( \frac{d \vec r}{ds} \times \frac{d^2 \vec r}{ds^2} \right ) \!

deci:

\vec b^0 = \frac{\dot \vec r(t_0) \times \ddot \vec r(t_0)}{\|\dot \vec r(t_0) \times \ddot \vec r(t_0)\|} = \left . \frac{\frac{d \vec r}{ds} \times \frac{d^2 \vec r}{ds^2}}{\|\frac{d \vec r}{ds} \times \frac{d^2 \vec r}{ds^2}\|} \right |_{t_0} =  \left . \frac{\frac{d \vec r}{ds} \times \frac{d^2 \vec r}{ds^2}}{\|\frac{d^2 \vec r}{ds^2}\|} \right |_{t_0} \!

Versorul normalei principale este:

\vec n^0 = \frac{\vec n}{\|\vec n\|} = \frac{l \cdot \vec i + m \cdot \vec j + n \cdot \vec k}{\sqrt{l^2+m^2+n^2}} = \left . \frac{\frac{d^2 \vec r}{ds^2}}{\|\frac{d^2 \vec r}{ds^2}\|} \right |_{t_0} \!

Aplicaţie Edit

Să determinăm triedrul lui Frenet al elicei de ecuaţii parametrice:

x = a \cos t \!
y= a \sin t  \; \;  t \in \mathbb R \!
z= ht \!

Rezolvare. Prin derivare se obţine:

\vec r' (t) = (-a \sin t) \vec i + a \cos t \vec j + h \vec k. \!

Ecuaţiile tangentei sunt:

(T): \; \frac{x-a \cos t}{-a \sin t}= \frac{y-a \sin t}{a \cos t}= \frac{z-ht}{h}. \!

Versorul \vec \tau \! este dat de:

\vec {\tau} = \frac{\vec r' (t)}{\| \vec r'(t) \|} = \frac{1}{\sqrt {a^2 + h^2}} (-a \sin t \vec i + a \cos t \vec j + h \vec k). \!

Planul normal (\Pi_N \perp \vec {\tau}) \! are ecuaţia:

\Pi_N: \; -a \sin t(x-a \cos t) + a \cos t (y-a \sin t) + h(z-ht) =0. \!

Pentru versorul \vec {\beta} \! se calculează \vec r'(t) = (-a \cos t) \vec i + (-a \sin t) \vec j. \!

Deci:

\vec r' \times \vec r'' = \begin{vmatrix} \vec i & \vec j & \vec k \\ -a \sin t & a \cos t & h \\ -a \sin t & a \cos t & h \\ -a \cos t & -a \sin t & 0  \end{vmatrix} = ah \sin t \vec i - ah \cos t \vec j + a^2 \vec k. \!

În concluzie,

\vec {\beta} = \frac {\vec r' \times \vec r''}{\|\vec r' \times \vec r''\|} = \frac{1}{\sqrt{a^2+ h^2}} (h \sin t \vec i - h \cos t \vec j + \vec k). \!

Ecuaţiile binormalei (de direcţie \vec {\beta} \!) sunt:

(B): \; \frac{x-a \cos t}{h \sin t}= \frac{y-a \sin t}{-h \cos t}= \frac{z-ht}{a}. \!

Planul osculator (\Pi_O \perp \vec {\beta}) \! are ecuaţia:

\Pi_O: \; h \sin t(x -a \cos t) - h \cos t (y-a \cos t) +a(z-ht) = 0. \!

Pentru versorul normalei principale \vec {\gamma} = \vec {\beta} \times \vec {\tau} \! se obţine:

\vec {\gamma} = \begin{vmatrix} \vec i & \vec j & \vec k \\ \frac{h \sin t}{\sqrt{h^2 + a^2}} & \frac{-h \cos t}{\sqrt{h^2 + a^2}}  & \frac{a}{\sqrt{h^2 + a^2}} \\ \frac{-a \sin t}{\sqrt{h^2 + a^2}} & \frac{a \cos t}{\sqrt{h^2 + a^2}}  & \frac{h}{\sqrt{h^2 + a^2}}  \end{vmatrix} = \cos t \vec i - \sin t \vec j.  \!

Ecuaţiile normalei principale (de direcţie \vec {\gamma} \!) sunt:

N_P: \; \frac{x-a \cos t}{\cos t}=\frac{y-a \sin t}{-\sin t}=\frac{z-ht}{0}. \!

Planul rectificant (\Pi_R \perp \vec{\gamma}) \! este de ecuaţie:

\Pi_R: \; \cos t (x-a \cos t) - \sin t (y-a \sin t)=0. \!

Note Edit

  1. Versorul vectorului \vec v \! e dat de \vec v^0 = \frac{\vec v}{\| \vec v\|}. \!

Resurse Edit

Vezi şi Edit

Also on Fandom

Random Wiki