Fandom

Math Wiki

Tratat de calcul vectorial/Diferențială/Geometria funcțiilor cu valoare reală

< Tratat de calcul vectorial | Diferențială

1.032pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
2.1. Geometria funcțiilor cu valoare reală

Iniţiem studiul funcţiilor de mai multe variabile introducând metode de vizualizare a acestora, motiv pentru care se vor prezenta noţiuni ca: grafic, linie de nivel, suprafaţă de nivel etc.

Funcţie şi imagine a unei funcţii

Fie f o funcţie al cărei domeniu de definiţie este o submulţime A \subseteq \mathbb R^n iar domeniul de valori este \mathbb R^m. Prin aceasta se înţelege că oricărui \mathbf x = (x_1, x_2, \cdots , x_n) i se asociază un f (\mathbf x) care este un m-uplu din \mathbb R^m. Astfel de funcţii se numesc funcţii de valoare vectorială dacă m>1 şi funcţii de valoare scalară dacă m=1.

De exemplu funcţia cu valori scalare f(x,y,z) = (x^2+y^2+z^2)^{-3/2} realizează o aplicaţie a mulţimii A formată din tripletele (x,y,z) \neq (0,0,0) din \mathbb R^3 (n=3 în acest caz) în mulţimea \mathbb R \qquad (m=1).

Se scrie:

f(x,y,z) \mapsto (x^2+y^2+z^2)^{-3/2}.

Se mai notează şi f: A \subseteq \mathbb R^n \to \mathbb R^m pentru a indica faptul că A este domeniul de definiţie al lui f, iar codomeniul este inclus în \mathbb R^m. Dacă A \subseteq \mathbb R^n, \; n>1, astfel de funcţii se numesc funcţii de mai multe variabile.

8yhgb3efv.PNG

Un fluid în mişcare defineşte un câmp vectorial \mathbf V, specificându-se viteza particulelor de fluid în orice punct din spaţiu şi în orice moment.

Also on Fandom

Random Wiki