Fandom

Math Wiki

Topologie

1.029pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

Topologischer Raum - Figur.png

Topologie pe ℝ Edit

DEFINIŢIA 1. O vecinătate a punctului x \in \mathbb R^1 \! este o mulțime V \subset \mathbb R^1 \! care conţine un interval deschis (a, b) \subset \mathbb R^1 \! ce conţine pe x: adică x \in (a, b) \subset V. \!

Orice interval deschis care conţine pe x este o vecinătate pentru x. Un interval deschis este vecinătate pentru orice x ce aparţine intervalului.

DEFINIŢIA 2. Un punct x \in \mathbb R^1 \! este punct interior al mulţimii A \subset \mathbb R^1 \! dacă există un interval deschis (a, b) \! astfel încât x \in (a, b) \subset A. \!

Un punct x al intervalului (a, b) \! este un punct interior al mulţimii (a, b). \!

DEFINIŢIA 3. Interiorul unei mulţimi A \subset \mathbb R^1 \! este mulţimea punctelor interioare ale lui A.

Interiorul mulţimii A se notează Int(A) \! sau cu \overset {\circ}{A} . \! Dacă A=(a, b), \! atunci \overset {\circ}{A} = (a, b) = A. \!

DEFINIŢIA 4. Mulţimea A \subset \mathbb R^1 \! este deschisă dacă A = \overset {\circ}{A}. \!

Orice interval deschis este o mulțime deschisă. Mulţimea A \subset \mathbb R^1 \! este deschisă, dacă şi numai dacă fiecare punct al ei este în mulţime cu o întreagă vecinătate. Reuniunea unei familii de mulţimi deschise este o mulţime deschisă. Intersecţia unui număr finit de mulţimi deschise este mulţime deschisă. Mulţimea numerelor reale \mathbb R^1 \! şi mulţimea vidă \empty \! sunt mulţimi deschise.

DEFINIŢIA 5. Mulţimea A \subset \mathbb R^1 \! este închisă dacă complementara ei \mathcal C_{\mathbb R^1} A \! este deschisă.

Orice interval închis [a, b] \! este o mulţime închisă. Intersecţia unei familii de mulţimi închise este închisă. Reuniunea unui număr finit de mulţimi închise este o mulţime închisă. Mulţimea numerelor reale \mathbb R^1 \! şi mulţimea vidă \empty \! sunt mulţimi închise.

DEFINIŢIA 6. Punctul x \in \mathbb R^1 \! este punct limită sau punct de acumulare al mulţimii A \subset \mathbb R^1, \! dacă orice vecinătate V a lui x conţine cel puţin un punct y din A care este diferit de x; y \neq x \! şi y \in V \cap A. \!

DEFINIŢIA 7. Închiderea \overline A \! a mulţimii A \subset \mathbb R^1 \! este intersecţia tuturor mulţimilor închise care conţin mulţimea A.

Închiderea unei mulţimi A are următoarele proprietăţi:

\overline A \supset A; \; \overline {\overline A} = \overline A; \; \overline {A \cup B} = \overline A \cup \overline B; \!

\overline A = A\! dacă şi numai dacă A este mulţime închisă.  \!

x \in \overline A \! dacă şi numai dacă orice vecinătate V a lui x intersectează mulţimea A (V \cap A \neq \empty ).\!

DEFINIŢIA 8. Mulţimea A \subset \mathbb R^1 \! este mărginită dacă există m, M \in \mathbb R^1 astfel încât m \le x \le M \! pentru orice x \in A. \!

DEFINIŢIA 9. Mulţimea A \subset \mathbb R^1 \! este compactă dacă este mărginită şi închisă.

Orice interval închis [a, b] \! este mulţime compactă.

Topologie pe ℝn Edit

Notăm cu \mathbb R^n \! spaţiul euclidian n-dimensional. Un punct din \mathbb R^n \! are n coordonate x_1, x_2, \cdots , x_n \! iar vectorul său de poziţie va fi notat cu \mathbf x. \! Astfel \mathbf x= (x_1, x_2, \cdots , x_n) . \! Pentru n \in \{2, 3, 4 \} \! putem folosi şi alte litere pentru coordonate; de exemplu (x, y) \! pentru n=2, \; (x, y, z ) \! pentru n=3 \! etc.

Distanţa (euclidiană) dintre două puncte x=  (x_1, x_2, \cdots , x_n) \! şi y= (y_1, y_2, \cdots, y_n) \! este dată de:

d(x, y) = \left ( \sum_{i=1}^n (x_i-y_i)^2 \right )^{1/2}. \!

Discul (sau bila) deschis de centru x^0 \in \mathbb R^n \! şi rază \rho >0 \! este dat de mulţimea punctelor x din \mathbb R^n \! aflate faţă de x^0 \! la distanţă mai mică decât \rho \!:

B(x^0, \rho) = \{ x \; : \; x \in \mathbb R^n, \; d(x, x^0) < \rho \}. \!

Corespunzător, bila închisă este:

\bar B(x^0, \rho) = \{ x \; : \; x \in \mathbb R^n, \; d(x, x^0) \le \rho \}.  \!

Suprafaţa discului din \mathbb R^n \! se numeşte sfera din \mathbb R^n \! şi este dată de:

S(x^0, r) =  \{ x \; ; \; x \in \mathbb R^n, \; d(x, x^0) = \rho \}.  \!

Spunem că mulţimea A \subset \mathbb R^n \! este deschisă dacă pentru orice element x din A există o bilă cu centrul în x conţinută în A. Mulţimea A \subset \mathbb R^n \! se numeşte închisă dacă complementara sa este deschisă.

Spunem că punctul x este punct frontieră al mulţimii A dacă orice bilă cu centrul în x conţine atât puncte din A cât şi din complementara lui A. Mulţimea punctelor frontieră ale mulţimii A poartă denumirea de frontiera lui A şi se notează \partial A. \!

Este uşor de observat că \partial B (x^0, \rho) = \partial \bar B (x^0, \rho) = S(x^0, \rho). \!

Vom spune că frontiera \partial A \! a mulţimii A este de clasă \mathcal C^1 \! dacă în fiecare punct al frontierei există spaţiul tangent la A şi acesta variază continuu în raport cu punctul. În acest caz vom mai spune că frontiera este netedă.

Mulţimea deschisă A \subset \mathbb R^n \! se numeşte conexă dacă oricare două puncte din A pot fi unite printr-o linie poligonală inclusă în A. O mulţime deschisă şi conexă din \mathbb R^n \! se numeşte domeniu. În mod obişnuit (exceptând cazurile când se fac precizări speciale) pentru desemnarea unui domeniu vom folosi litera \Omega. \!

Dacă \Omega \! este un domeniu din \mathbb R^n \! iar u: \Omega \longrightarrow \mathbb R \! este o funcţie din clasa \mathcal C^1(\Omega), \! definim gradientul funcţiei u, notat şi grad \; u \! sau \nabla u, \! funcţia cu valori vectoriale dată de:

grad \; u = \nabla u= \left ( \frac{\partial u}{\partial x_1}, \frac{\partial u}{\partial x_2},  \cdots , \frac{\partial u}{\partial x_n} \right ). \!

Valoarea gradientului funcţiei u în punctul x= (x_1, x_2, \cdots, x_n) \in \Omega \! este un vector care are drept componente valorile derivatelor parţiale ale lui u în acest punct. Ne putem imagina grad \; u \! ca un câmp vectorial ce are ca elemente vectorii, grad \; u(x), \; x \in \Omega. \! Câmpul vectorial \nabla u \! este orientat în direcţia celei mai mari creşteri a lui u. Dacă \vec v= - \nabla u, \! atunci u se numeşte potenţialul lui \vec v. \!

Fie \vec v= (v_1, v_2, \cdots , v_n) \! un câmp de vectori definit pe domeniul \Omega, \; \Omega \subset \mathbb R^n \! cu v_i \in \mathcal C^1 (\Omega), \; i = \overline{1, n}. \! Se numeşte divergenţa câmpului \vec v, \! notat div \; \vec v, \! funcţia:

div \; \vec v= \frac{\partial v_1}{\partial x_1} + \frac{\partial v_2}{\partial x_2}+ \cdots + \frac{\partial v_n}{\partial x_n} . \!

Spunem că \vec v \! este câmp vectorial solenoidal în \Omega \! dacă:

div \; \vec v=0 \! în \Omega . \!

Dacă n=3 \! iar \vec v= (v_1, v_2, v_3) \! este un câmp vectorial de clasă \mathcal C^1, \! rotorul lui \vec v, \! notat rot \; \vec v \! este câmpul vectorial definit prin:

rot \; \vec v = \left ( \frac{\partial v_3}{\partial x_2} - \frac{\partial v_2}{\partial x_3}, \; \frac{\partial v_1}{\partial x_3} - \frac{\partial v_3}{\partial x_1}, \; \frac{\partial v_2}{\partial x_1} - \frac{\partial v_1}{\partial x_2}  \right ). \!

Observaţie.

(i) Noţiunile de divergenţă şi rotor au fost introduse de Maxwell

(ii) Se poate renunţa la săgeata (\vec {} \!) deasupra literei ce desemnează câmpul vectorial, afară de cazul când este pericol de confuzie.

Dacă \lambda= (\lambda_1, \lambda_2, \cdots , \lambda_n) \! este un n-uplu de funcţii continue în domeniul \Omega \! iar u: \Omega \rightarrow \mathbb R \! este o funcţie diferenţiabilă, definim derivata direcţională \partial_{\lambda} u \! sau \frac{\partial u}{\partial \lambda} \! prin :

\frac{\partial u}{\partial \lambda} (x) = \lambda(x) \cdot \nabla u(x) = \sum_{i=1}^n \lambda_i(x) \cdot \frac{\partial u}{\partial x_i} (x) = \left ( \nabla u(x), \lambda(x) \right ). \!

Dacă \lambda= \nu, \; \; \nu \! fiind versorul normalei exterioare la \Omega, \! de componente (\nu_1, \nu_2, \cdots , \nu_n), \! atunci:

\frac{\partial u}{\partial \nu} = \sum_{i=1}^n \frac{\partial u}{\partial x_i} - \nu_i = (\nabla u, \nu) \!

se numeşte derivata normală sau derivata după direcţia normalei exterioare la \Omega. \!

Definiţia 10. Fie a= (a_1, a_2, \cdots , a_n) \in \mathbb R^n \! şi r>0. \! Se numeşte bilă deschisă (închisă) de centru a şi rază r mulţimea:

\mathbf B(a, r) = \{ x \in \mathbb R^n ; \; \| x-a \| <r \} \!
\left [ \mathbf {\breve B}(a, r) = \{ x \in \mathbb R^n ; \; \| x-a \| \le r \} \right ] . \!

Cum pe mulţimea \mathbb R^n \! am introdus două norme (\| \|_2  \! şi  \| \|_{\infty} ),\! rezultă că pe \mathbb R^n \! avem două tipuri de bile deschise (închise) şi anume:

\mathbf B_2 (a, r) = \{ x=(x_1, x_2, \cdots , x_n) \in \mathbb R^n ; \; \|x-a \|_2 <r \} = \!
= \{ x= (x_1, x_2, \cdots , x_n) \in \mathbb R^n ; \; (x_1-a_1)^2 + (x_2-a_2)^2 + \cdots + (x_n-a_n)^2 < r^2 \}. \!

Topologie pe R la n 1.png

Topologie pe R la n 2.png

Topologie pe R la n 3.png

Topologie pe R la n 4.png

Topologie pe R la n 5.png

Topologie pe R la n 6.png

Topologie pe R la n 7.png

Topologie pe R la n 8.png

Topologie pe R la n 9.png

Topologie pe R la n 10.png

Topologie pe R la n 11.png

Resurse Edit

University of Sheffield]

Also on Fandom

Random Wiki