Fandom

Math Wiki

Thales din Milet

1.029pages on
this wiki
Add New Page
Comments5 Share

Thales din Milet.jpg

Thales din Milet

Thales din Milet a fost un filozof grec presocratic care a contribuit la dezvoltarea matematicii, astronomiei, filozofiei. Este considerat părintele ştiinţelor.

Herodot, primul autor care îl menţionează, afirmă că strămoşii lui Thales erau fenicieni, dar Diogene Laertios afirmă că cei mai mulţi scriitori îl prezintă ca aparţinând unei familii nobile milsciene (Milet - un oraş de pe coasta de vest a Anatoliei de azi, azi provincia Aydin din Turcia).

Thales din Milet (in greceste Θαλῆς ὁ Μιλήσιος ) a trait in perioada cca. 624 î.Hr.- cca 546 î.Hr.), si a fost un filozof grec,originar din Milet (Miletus a fost un vechi oras de pe coasta de vest a Anatoliei zona aflata in prezent in provincia Aydin din Turcia).

Desi munca lui Thales nu s-a pastrat in original ea este cunoscuta prin lucrarile altor personaje din perioada respectiva.Thales din Milet este considerat ultimul din seria " celor şapte înţelepţi ai Grecie antice " - (fiind prezent si in lista celor 7 intelepti a lui Platon), şi totodată o mare figură din istoria universală a culturii fiind considerat de catre Aristotel fondatorul filozofiei.

S-a ocupat de studiul fortei magnetismului, pe care o punea în legătură cu proprietăţile magnetice ale chihlimbarului.

A subliniat importanţa constelaţiei Ursa Mică pentru navigaţia din timpul nopţii. A prevăzut o eclipsă de soare şi a calculat înălţimea piramidelor egiptene, măsurînd lungimea umbrei lor. Avea cunoştinţe surprinzătoare de geometrie şi matematică, pe care le-a şi aplicat în practică. Astfel, Thales - pe care Platon il numea "cel mai iscusit în diferite tehnici" - a calculat distanţa dintre navele aflate în largul mării, şi a făcut previziuni meteorologice care s-au confirmat. A deviat cursul unui fluviu aplicîndu-şi cunoştinţele de matematică la domeniul ingineriei.

Tales s-a îndepărtat de vechile explicaţii mitice asupra naturii, din momentul cînd a afirmat că " lumea este plină de zei". Ceea ce însemna: mai întîi, că el scotea divinitatea din ambianţa sacră a templului, transferand-o în întreaga natură, - natură pe care apoi omul o putea investiga apelînd numai la instrumentele gîndirii pur laice şi raţionale, eliberate de orice prejudecăţi tradiţionale, religioase, mitice. Cunoscînd legile naturii, omul putea ajunge să stăpînească natura " plină de zei " ; deci, implicit, omul putea să devină - prin puterile gîndirii şi ale raţiunii proprii - cel puţin egal divinităţii.

Elementul primordial era in viziunea lui Thales apa.

In domeniul Matematicii Thales din Mileta elaborat si demonstrat mai multe teoreme care sunt aplicate in geometrie:

un cerc este împărţit în două părţi egale de diametru

unghiurile bazei unui triunghi isoscel sunt egale

unghiurile opusesunt egale

un triunghi este determinat dacă sunt date o latură şi unghiurile adiacente ei

unghiul înscris într-un semicerc este unghi drept.

Thales 1.png Thales 2.png Thales 3.png Thales 4.png

Resurse Edit

Also on Fandom

Random Wiki