Fandom

Math Wiki

Teoria numerelor

1.029pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

Multiplii unui număr faţă de un modul dat Edit

Teorema 1. Fie a, m \in \mathbb N^*, \; (a, m) =1 \! şi r_k \! restul împărţirii lui ka \! la m, k \in \mathbb N^*. \! Atunci șirul (r_k)_{k \in \mathbb N^*} \! este periodic; o perioadă are m termeni diferiţi între ei.

Demonstraţie. r_{k+m} \! este restul împărţirii lui (k+m)a \! la m. Dar \frac{(k+m)a}{m} = \frac{ka}{m} + a \! şi cum a \in \mathbb N, \! restul r_{k+m} \! este cel al împărţirii lui k la m adică r_k. \! Deci r_{k+m} = r_k \! adică şirul este periodic cu perioada m.

Acum să presupunem că există i, j \in \mathbb N^*, \; 1 \le i < j \le m \! astfel că r_i = r_j. \! Deci numerele ia, ja \! dau acelaşi rest la împărţirea cu m adică m | ja-ia \; \Leftrightarrow \; m | a(j-i). \! Cum însă a şi m sunt prime între ele (ipoteză), rezultă că m | j-i \! ceea ce este imposibil deoarece 0<j-i <m. \! Aşadar, numerele r_1, r_2, \cdots , r_m \! sunt distincte două câte două şi ţinând cont că şirul este periodic, rezultă că toate perioadele au termenii diferiţi între ei.

Observaţii.

1) Numerele r_1, r_2, \cdots , r_m \! nu pot avea decât valorile 0, 1, 2, \cdots , m \! (eventual într-o altă ordine) şi avem r_m=0. \!

2) Orice m termeni consecutivi ai şirului (r_k)_{k \in \mathbb N^*} \! nu pot avea decât valorile 0, 1, 2, \cdots , m \! (eventual într-o altă ordine).

3) Dacă a_1 \in \mathbb N^* \! astfel că m| a_1 - a, \! atunci şirul de resturi dat de multiplii lui a_1 \! este acelaşi cu şirul de resturi dat de multiplii lui a.

4) Avem:

r_{i+1} \equiv r_i + a \; (mod \; m). \!

5) Teorema rămâne valabilă dacă vom considera r_k \! ca fiind restul împărţirii lui ka+b \! la m, k \in \mathbb N^* \! unde b este un număr dat.

6) Teorema este valabilă şi pentru şirul (r_k)_{k \in \mathbb Z}. \!

Aplicaţii Edit

1) Rezolvarea congruenţei ax \equiv b \; (mod \; m) \! în cazul (a, m) = 1.

Să presupunem mai întâi că b<m. \! Conform teoremei 1, există un singur număr din şirul a, 2a, 3a, \cdots , ma \! care prin împărţire la m să dea restul b şi fie acesta ax_0. \! Deoarece şirul resturilor este periodic, rezultă că soluţiile sunt de tip x=x_0 + km, \; k \in \mathbb N. \!

Cazul b >m \! se reduce imediat la cazul b<m. \! Dacă se dă ax \equiv b_1 \; (mod \; m) \! cu b_1 >m, \! împărţim întâi pe b_1 \! la m; fie b_1 = mq+ b, \! cu b<m. \! Avem ax \equiv b_1 \; \Leftrightarrow \; ax \equiv b \! şi obţinem cazul precedent. Conform observaţiei 3), cazul a>m este reductibil la cazul a<m. \!

2) Rezolvarea ecuaţiei ax+by = c \! în numere întregi \left ( a, b, c \in \mathbb Z \right ). \!

Dacă (a, b) = 1 \! ecuaţia are soluţii. Dând lui x un număr de |b| \! valori consecutive, una din aceste valori, x_0, \! satisface relaţia ax_0 \equiv c \; (mod \; b). \! Înlocuind în această ecuaţie obţinem: y_0 = \frac{c-ax_0}{b}. \! (Avem y_0 \in \mathbb Z \! căci b| c-ax_0 \!). Soluţia generală va fi:

x=x_0 + kb, \; \; y=y_0 -ka, \; \; k \in \mathbb Z \!   (1)

Într-adevăr, aceste valori verifică ecuaţia pentru orice k \in \mathbb Z. \!

Să arătăm că în afară de soluţiile date de (1) nu mai sunt altele. Dacă x, y \! este o soluţie a ecuaţiei, să arătăm ca există k \in \mathbb Z \! astfel încât să fie satisfăcute relaţiile (1). Într-adevăr, avem ax+ by = c = ax_0 + by_0 \! adică a(x-x_0) = -b (y-y_0). \! Cum b este prim cu a, avem b| x-x_0 \! deci există un k \in \mathbb Z \! astfel ca x-x_0 = kb \! sau x=x_0 + kb. \! De asemenea, avem y=y_0-ka. \!

Vezi şi Edit

Resurse Edit

Also on Fandom

Random Wiki