Fandom

Math Wiki

Tangentă la o curbă

1.029pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

Tangenta la curba.png

Generalităţi Edit

Definiţia 1: Se numeşte tangentă la curba \Gamma \! în punctul M poziţia limită a dreptei determinată de punctele M şi M1 de pe curbă când punctul M1 tinde către M (dacă acea limită există).

Teoremă: Dacă funcţiile x, y, z sunt derivabile şi

x'^2 (t) + y'^2 (t) + z'^2 (t) \ne 0

atunci ecuaţia tangentei la curbă este (coordonatele unui punct de pe tangentă fiind notate X, Y, Z):

\frac {X - x (t)}{x' (t)} = \frac {Y - y (t)}{y' (t)} = \frac {Z - z (t)}{z' (t)}   (ETPS)
Demonstraţie: Conform definiţiei derivatei unui vector şi a tangentei, dacă T aparţine tangentei (vezi figura precedentă) atunci vectorii \overrightarrow {MT} şi \vec {r'} (t) sunt coliniari, deci coordonatele lor sunt proporţionale şi rezultă ecuaţia (ETPS).

Tangenta la o curbă plană Edit

Definiţia 2. Un punct M (\vec r (t)) \in \Gamma, \! corespunzător valorii t \in I, \! se numeşte punct regulat al curbei dacă satisface condiţia \dot {\vec r} \neq 0. \!

Observaţie O curbă se zice regulată dacă toate punctele sale sunt regulate.

Fie M (\vec r (t)) \! un punct regulat al curbei \Gamma \! şi \vec r(t) = \vec {OM} \! vectorul de poziţie al punctului M în reperul \mathcal R^O_a = \{ O; \vec i; \vec j \}, \! iar M'(\vec r (t+h)) \! un alt punct de pe curbă. Dreapta determinată de punctele M \! şi M' \! este o secantă pentru \Gamma. \!

Definirea tangentei unei curbe plane.png

Definiţia 3. Tangenta la \Gamma \! în punctul M este dreapta obţinută ca limită a poziţiilor secantelor D (M, M') \! când cel de-al doilea punct M' \! tinde spre primul punct M \! pe \Gamma : \!

\mathbf T_M (\Gamma) = \lim_{h \to 0} D (M, M') \!

i.e. dreapta \mathbf T_M (\Gamma) \! va intersecta curba în două puncte confundate.

Deoarece \vec {MM'} = \vec r (t+h) - \vec r (t) \! este vector director al secantei D (M, M'), \! prin amplificare cu \frac 1 h \! obţinem că \frac {\vec r (t+h) \vec r (t)}{h} \! este tot vector director al secantei D (M, M'). \! Trecând la limită, deducem că vectorul:

\lim_{h \to 0} \frac {\vec r (t+h) \vec r (t)}{h} = \dot {\vec r} (t). \!

este vector director al tangentei \mathbf T_M (\Gamma). \!

Scriem în continuare diferite reprezentări pentru ecuaţiile tangentei la curba \Gamma \! într-un punct regulat M_0 (\dot {\vec r}(t_0) \neq 0) \! al curbei:

  • Ecuaţia vectorială: \mathbf T_{M_0} (\Gamma): \; \vec R = \vec r (t_0) + \lambda \dot {\vec r} (t_0), \; \; \lambda \in \mathbb R \!
  • Ecuaţiile parametrice: \mathbf T_{M_0} (\Gamma): \; \begin{cases} X=x(t_0) + \lambda \dot x (t_0) \\ Y=y(t_0) + \lambda \dot y (t_0) \end{cases} \; \; \lambda \in \mathbb R \!
  • Ecuaţia carteziană: \mathbf T_{M_0} (\Gamma): \; \frac{X-x(t_0)}{\dot x(t_0) } = \frac{Y-y(t_0)}{\dot y(t_0)} \!

sau Y-y(t_0) = k_T [X-x(t_0)] \! unde k_T = \frac {\dot y (t_0)}{\dot x (t_0)} \! este panta tangentei.

Observaţie. Panta k_T \! a tangentei \mathbf T_{M_0} (\Gamma) \! se mai poate exprima astfel:

  • dacă curba \Gamma \! este dată prin ecuaţia carteziană implicită F(x, y) =0, \! atunci:
k_{\Gamma} = -\frac{F'_x(x_0, y_0)}{F'_y(x_0, y_0)}; \!
  • dacă curba \Gamma \! este dată prin ecuaţia carateziană implicită y=y(x), \! atunci: k_{T}=\dot y(x_0). \!

Exemplu: Fie o curbă dată prin ecuaţia vectorială:

\vec r (t)= (t-1)\vec i + (t^2+2) \vec j \!

Ecuaţiile tangentei la curbă în punctul M(t=1) \! (adică M(0, 3) \!) sunt:

  • Ecuaţia vectorială: \vec R=\vec r (t)+\lambda \dot \vec r (t) \; \Leftrightarrow \; \vec R=(t-1+ \lambda ) \vec i +(t^2+2+2 \lambda t) \vec j \! Deoarece t=1 \! pentru punctul M, \! obţinem: \vec R=\lambda \vec i +(3+2 \lambda ) \vec j \!
  • Ecuaţiile parametrice: \begin{cases} X=\lambda \\ Y=3+2 \lambda \end{cases} \!
  • Eliminând \lambda, \! obţinem ecuaţia carteziană: Y=3+2X. \!

Definiţia 4. Dreapta normală la curba \Gamma \! în punctul M_0, \! notată N_{M_0}(\Gamma) \! este dreapta ortogonală în punctul M_0 \! pe tangenta T_{M_0}(\Gamma) \! la curbă în acel punct.

Ecuaţia normalei la curba \Gamma \! în punctul M_0 \! se scrie punând condiţiile de perpendicularitate între tangentă şi normală: produsul dintre pantele celor două drepte să fie egal cu -1. De aici, deducem că panta normalei N_{M_0}(\Gamma) \! este k_N=-\frac{\dot x(t_0)}{\dot y(t_0)}. \! Ecuaţia carteziană a normalei este deci:

N_{M_0}(\Gamma): \; Y-y(t_0) =k_N [X-x(t_0)]. \!

Tangenta la o curbă în spaţiu Edit

Fie \Gamma: \; \vec r= \vec r(t), \! o curbă spaţială, M_0= \vec r (t_0) \in \Gamma, \! şi dreapta tangentă la curba \Gamma \! în punctul M_0 \! definită ca în cazul curbelor plane (vezi Definiţia 3).

Reprezentările tangentei la o curbă spaţială în punctul M_0 \! se obţin la fel ca şi în cazul curbelor plane:

  • ecuaţia vectorială:
T_{M_0} (\Gamma): \; \vec R = \vec r(t_0)+ \lambda \dot \vec r(t_0), \; \lambda \in \mathbb R \!
  • ecuaţiile parametrice:
T_{M_0} (\Gamma) : \; \begin{cases} X=x(t_0) + \lambda \dot x(t_0)  \\ Y=y(t_0) + \lambda \dot y(t_0)  \\ Z=z(t_0) + \lambda \dot z(t_0)  \end{cases}, \; \lambda \in \mathbb R  \!
  • ecuaţiile carteziene se obţin din cele parametrice eliminând parametrul \lambda: \!
T_{M_0} (\Gamma) : \; \frac{X-x(t_0)}{\dot x(t_0)} = \frac{Y-y(t_0)}{\dot y(t_0)} = \frac {Z-z(t_0)}{\dot z(t_0)}. \!

Observaţii

1. Dacă se cunosc ecuaţiile vectoriale sau parametrice ale curbei \Gamma, \! atunci vectorul director al tangentei la curbă este: \dot \vec r(t_0) = (\dot x(t_0), \dot y(t_0), \dot z(t_0)). \!

2. Dacă se cunosc ecuaţiile carteziene explicite ale lui \Gamma, \! atunci făcând o parametrizare naturală \begin{cases} x=t \\ y=y(t) \\ z=z(t)  \end{cases}, \! obţinem vectorul director al tangentei: (1, \dot y(x_0), \dot z (x_0)). \!

3. Dacă se cunosc ecuaţiile carteziene implicite ale curbei \Gamma: \; \begin{cases} f(x, y, z) = 0 \\ g(x, y, z) = 0 \end{cases}, \! atunci prin diferenţiere avem:

\begin{cases} f'_x dx + f'_y dy + f'_z dz = 0 \\ g'_x dx + g'_y dy + g'_z dz = 0  \end{cases}, \!
Dreapta tangenta si planul normal.png

Dreapta tangentă şi planul normal

Parametrii directori pentru tangenta T_{M_0} (\Gamma) \! sunt daţi de coeficienţii mărimilor (dx, dy, dz) \! obţinuţi prin dezvoltarea după prima linie a determinantului:

\begin{vmatrix} dx & dy & dz \\ f'_x & f'_y & f'_z \\ g'_x & g'_y & g'_z \end{vmatrix} \!

Notăm:

\begin{vmatrix} f'_y & f'_z \\ g'_y & g'_z \end{vmatrix} = \frac{D(f, g)}{D(y, z)} \!     \begin{vmatrix} f'_z & f'_x \\ g'_z & g'_x \end{vmatrix} = \frac{D(f, g)}{D(z, x)} \!   &nbsp \begin{vmatrix} f'_x & f'_y \\ g'_x & g'_y \end{vmatrix} = \frac{D(f, g)}{D(x, y)} \!

Astfel, vectorul director al tangentei la curba \Gamma \! este:

\left ( \frac{D(f, g)}{D(y, z)}, \frac{D(f, g)}{D(z, x)}, \frac{D(f, g)}{D(x, y)}  \right ) \!

iar ecuaţia tangentei se scrie în acest caz:

T_{M_0} (\Gamma): \; \frac{X-x(t_0)}{\left . \frac{D(f,g)}{D(y, z)} \right |_{M_0}} = \frac{Y-y(t_0)}{\left . \frac{D(f,g)}{D(z, x)} \right |_{M_0}} = \frac{Z-z(t_0)}{\left . \frac{D(f,g)}{D(x, y)} \right |_{M_0}} \!

Definiţie. Planul normal în punctul regulat M_0 \! la curba \Gamma, \! notat P^n_{M_0} (\Gamma), \! este planul ortogonal pe tangenta la curbă în punctul M_0. \!

Ecuaţia vectorială a planului normal este:

P^n_{M_0} (\Gamma): \; \mathcal h \vec R - \vec r(t); \dot \vec r \mathcal i = 0 \!

Explicitând vectorii care intervin în ecuaţia vectorială se obţine ecuaţia carteziană a planului normal:

P^n_{M_0} (\Gamma): \; [X-x(t_0)] \cdot \dot x (t_0) +  [Y-y(t_0)] \cdot \dot y (t_0) +  [Z-z(t_0)] \cdot \dot z (t_0) \!

echivalentă cu:

P^n_{M_0} (\Gamma): \; [X-x(t_0)] \left . \frac{D(f, g)}{D(y, z)} \right |_{M_0} + [Y-y(t_0)] \left . \frac{D(f, g)}{D(z, x)} \right |_{M_0} + [Z-z(t_0)] \left . \frac{D(f, g)}{D(x, y)} \right |_{M_0} =0. \!

Observaţie. Deoarece tangenta este perpendiculară pe planul normal în M_0, \! vectorul director al tangentei coincide cu vectorul normal al planului normal, astfel că, dacă se cunoaşte ecuaţia planului normal la curbă în punctul regulat M_0: \!

P^n_{M_0} (\Gamma) : \; A(x-x_0) + B(y-y_0) + C(z-z_0) + D =0  \!

atunci ecuaţia tangentei la curbă în acelaşi punct este:

T_{M_0} (\Gamma): \; \frac{X-x_0}{A} = \frac{Y-y_0}{B} = \frac{Z-z_0}{C}. \!

Vezi şi Edit

Resurse Edit

Also on Fandom

Random Wiki