Fandom

Math Wiki

Suprafață diferențiabilă

1.029pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

Se consideră că mulțimea \mathbb  R^n \! are structura naturală de spațiu vectorial şi, de asemenea, T_P \mathbb R^n \! are structura de spaţiu vectorial real de dimensiune n cu operaţiile de adunare şi înmulţire cu scalari definite astfel: (p, v) + (p, w) = (p, v+w), \; \lambda (p, v) = (p, \lambda v), \! pentru orice p, v, w \in \mathbb R^n, \; \lambda \in \mathbb R. \!

O submulţime \mathcal M \subset \mathbb R^3 \! se numeşte suprafaţă diferenţiabilă (regulată, sau simplu suprafaţă) dacă \forall P \in \mathcal M, \; \exists V \! o vecinătate deschisă a lui P în \mathbb R^3, \! o mulţime deschisă U \subset \mathbb R^2 \! şi o aplicație x: U \rightarrow V \cap \mathcal M \! astfel încât:

1) x este diferenţiabilă x (u, v) = x^1 (u, v), x^2 (u, v), x^3 (u, v))

2) x este homeomorfism

3) \forall q \in U \; \; rang \; \mathcal J_x(q) = 2 \! (condiţia de regularitate)

Perechea (U, x) \! (sau simplu, x) poartă numele de parametrizare, iar (V \cap \mathcal M, x^{-1}) \! se numeşte hartă.

Fie \mathcal M \! o suprafaţă regulată din \mathbb R^3 \! şi un punct P \in \mathcal M. \! Fie v_p \! un vector tangent în P la \mathcal M. \! Notând cu T_P \mathcal M \! spaţiul vectorilor tangenţi în punctul P la suprafaţa \mathcal M, \! putem scrie v_P \in T_P \mathcal M. \! Mulţimea vectorilor tangenţi la \mathbb R^3 \! în punctul P \in \mathbb R^3 \! se notează cu T_P \mathbb R^3. \! În general, T_P \mathbb R^3 = \{  (p, v) , \; v \in \mathbb R^3 \}. \!

Pe T_P \mathbb R^3 \! avem produsul scalar \mathcal h (p, v), (p, w) \mathcal i = \mathcal h v, w \mathcal i \; \; \forall (p, v), (p, w) \in T_P \mathbb R^3, \! care induce în mod natural un produs scalar în subspaţiul T_P \mathcal M \subset T_P \mathbb R^3, \; \forall M \subset \mathbb R^3 \! suprafaţă, \forall P \in \mathcal M. \!

Resurse Edit

Also on Fandom

Random Wiki