Fandom

Math Wiki

Strofoidă

1.029pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

Strofoida dreaptă Edit

Strofoida dreapta fig 1.png

Fig. 1

Definiţie şi construcţie Edit

Metoda I. Considerăm două drepte perpendiculare notate cu d şi d'. Fie O punctul de intersecţie al celor două drepte şi fie A un punct arbitrar pe dreapta d (fig. 1). Ducem prin A o dreaptă arbitrară AL care intersectează d' în punctul P. Cu ajutorul compasului construim pe dreapta AL, de o parte şi de alta a punctului P două puncte M_1 \! şi respectiv M_2 \! astfel încât PM_1= PM_2 =PO . \! Locul geometric al punctelor M_1 \! şi M_2 \! când P se deplasează pe dreapta d' este o strofoidă dreaptă.

Metoda II.. Fie F un punct fix şi d o dreaptă dată. Construim cercurile C_1 \! şi C_2 \! tangente exterior într-un punct O, unde O este un punct arbitrar pe dreapta d. Ducem din F tangentele comune la cele două cercuri şi notăm cu M, N, P, Q \! punctele de tangenţă. Locul geometric al punctelor de tangenţă ale tangentelor duse din F la două cercuri tangente exterior este o strofoidă dreaptă (fig. 2).

Strofoida dreapta fig 2.png

Fig. 2

Demonstraţie. Fie A punctul de intersecţie dintre tangenta comună interioară d şi tangenta comună exterioare d'. Atunci are loc relaţia OA=AP=AN. \! Cum cercurile C_1 \! şi C_2 \! sunt arbitrare, punctul A variază pe dreapta d deci locul geometric al punctelor P şi N este o strofoidă dreaptă.

Reciproc. Ducem prin F o dreaptă d' care intersectează pe d într-un punct A. Fie P şi N două puncte pe dreapta d' şi O un punct pe d astfel încât are loc relaţia OA=AP=AN. \! Fie O_1 \! punctul de intersecţie al perpendicularelor duse în O şi N pe dreptele d şi respectiv d'. Fie O_2 \! punctul de intersecţie al perpendicularelor duse în O şi P pe dreptele d ş respectiv d'. Triunghiurile dreptunghice AOO_1 \! şi ANO_1 \! sunt congruente conform cazului IC ceea ce implică OO_1 \equiv O_1N \! şi deci OO_1 \! şi O_1N \! sunt raze în cercul C_2 \! de centru O_2. \! Deci punctele P şi N ale strofoidei drepte se află pe tangenta comună exterioară a cercuriulor C_1 \! şi C_2 . \!

Strofoida oblică (generalizată) Edit

Strofoida oblica.png

Fig. 3

Definiţie şi construcţie Edit

Sunt analoage cu cele din cazul strofoidei drepte, dar în acest caz d şi d' nu sunt perpendiculare, formează un unghi \alpha \! diferit de 90^{\circ} \! (fig. 3).

Ecuaţiile strofoidei oblice Edit

a) Ecuaţia strofoidei oblice în coordonate polare este:

\rho = -a \frac{\sin (\alpha - 2 \theta)}{\sin (\alpha -  \theta)}. \!   (1)

Demonstraţie. Pentru a găsi ecuaţie strofoidei oblice, considerăm O originea sistemului de axe format din dreptele d şi d', \alpha \! unghiul format de cele două drepte d şi d' şi \beta \! unghiul format de dreapta AL cu dreapta d. Aplicând teorema sinusului în triunghiul OAP obţinem:

\frac{\sin \alpha}{AP} = \frac {\sin \beta}{OP} = \frac{\sin (\alpha + \beta)}{AO}. \!   (2)

Cum AP=AM_1 + M_1P \! şi cum M_1P = PO \! rezultă AM_1 = AP-PO. \! Din relaţia (2) obţinem:

AP= -a \frac{\sin \alpha}{\sin (\alpha + \beta)} \! şi OP= -a \frac{\sin \beta}{\sin (\alpha + \beta)}. \!   (3)

Având în vedere că triunghiurile AM_1M'_1 \! şi APO \! sunt asemenea, obţinem relaţia:

\frac{M_1M'_1}{OP} = \frac{AM_1}{AP} = \frac{AM'_1}{AO} \!   (4)

unde M_1M'_1 = y \! şi AM'_1 = -a-x. \! Înlocuind aceste expresii în (4), obţinem relaţiile:

y=-a \frac{\sin \beta}{\sin \alpha} \cdot \frac{\sin \alpha - \sin \beta}{\sin (\alpha + \beta)} \!   (5)
x=-a \frac{\sin \beta}{\sin \alpha}. \!   (6)

Având în vedere sistemul de trecere de la coordonate carteziene la coordonate polare în cazul \alpha \neq 90^{\circ}, \! avem:

\begin{cases} x= \rho \frac{\sin (\alpha - \theta)}{\sin \alpha} \\ y = \rho \frac{\sin \theta}{\sin \alpha} \end{cases} \!   (7)

şi înlocuind (6) în (7), obţinem relaţia -a \frac{\sin \beta}{\sin \alpha} = \rho \frac{\sin (\alpha - \theta)}{\sin \alpha}, \! de unde rezultă ecuaţia:

\rho = -a \frac{\sin \beta}{\sin (\alpha - \theta)} . \!   (8)

Determinăm \beta \! în funcţie de \alpha \! şi \theta. \! Având în vedere relaţiile (5), (6) şi (7) obţinem:

\frac y x = \frac {\sin \theta}{\sin (\alpha - \theta)} = \frac{\sin \alpha - \sin \beta}{\sin (\alpha + \beta)}. \!   (9)

De unde rezultă

\beta = \alpha - 2 \theta \!   (10)

Înlocuind relaţia (10) în (9) obţinem ecuaţia strofoidei oblice în coordonate polare:

\rho = - a \frac{\sin (\alpha - 2 \theta)}{\sin (\alpha - \theta)}. \!   (11)

Resurse Edit

Also on Fandom

Random Wiki