Fandom

Math Wiki

Spirală logaritmică

1.029pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

EquiangularSpiralCaustic.gif
Computer generated shell.gif

Computer generated shell

Spirala logaritmica se intalneste frecvent in natura, de exemplu la modul de asezare a semintelor florilor. Un caz se poate verifica si cu ochiul liber, datorita faptului ca totul se petrece ,,la scara mare": floarea-soarelui. Este usor de constatat ca semintele florii-soarelui sunt dispuse in asa fel incat formeaza doua serii de spirale logaritmice: o serie de spirale curbate in sensul minutarelor unui ceasornic, iar cealalta serie de spirale curbate in sens invers.

A fost studiată intens de Jacob Bernoulli, de unde îi vine numele de spirala lui Bernoulli. Acesta a numit-o şi Spira mirabilis.

Mai mult decat atat: Ia floarea-soarelui, cele doua sensuri de curbura ale unui exemplar nu prezinta un numar egal de spirale, dar nici doua numere diferite intamplatoare, ci... (surpriza!) doua numere succesive din sirul Iui Fibonacci: Ia floarea normala, mijiocie (cu diametrul de cca. 12... 15 cm) se pot numara de obicei 34 spirale intr-un sens si 55 spirale in celalalt sens; Ia exemplarele mici 13 si 21, sau 21 si 34 spirale; iar Ia exemplarele mari pana Ia 89 si 144 spirale.

Spirala logaritimica se intalneste si in profilul multor specii de cochilii.

Astronomii au avut surpriza sa descopere spirale logaritmice pe placile lor fotografice: aceasta este forma nebuloaselor spirale si a cozilor celor mai multe comete.

Artistii plastici si teoreticienii care au studiat proportiile corpurilor animalelor si mai ales proportiile corpului omenesc au constatat ca sectiunea de aur este canonul geometric de baza al acestor proportii. Leonardo da Vinci si Albrecht Durer au stabilit ca ombilicul imparte inaltimea corpuIui omului dupa sectiunea de aur si au observat ca si celelalte elemente ale corpului omenesc sunt subordonate proportiei de aur.

Galerie Edit

Vezi şi Edit

Resurse Edit

Also on Fandom

Random Wiki