Fandom

Math Wiki

Spațiu vectorial

1.029pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

Vector space illust.GIF
Spaţii abstracte.png

Spaţiile abstracte ale matematicii superioare. Săgeata indică incluziunea: Mulţimile din originea săgeţii sunt incluse în cele din vârf.

LbN6I.jpg

Definiție Edit

DEFINIȚIA 1. Se numește spațiu vectorial sau spațiu liniar peste un corp K, o mulțime nevidă V dotată cu două operații, +: V \times V \rightarrow V \! și \cdot : K \times V \rightarrow V, \! cu proprietățile:

I. (V, +) \! este grup abelian adică posedă proprietăţile:

a)  (u+v)+w = u+ (v+w), \; \forall u,v,w \in V (asociativitate)
b)  \exists 0_V \in V, astfel ca  u+ 0_V = 0_V+ u, \; \forall u \in V (existenţă vector nul)
c)  \forall u \in V , \; \exists (-u) \in V astfel ca  u+ (-u) = (-u)+u=0_V (existenţă vector opus)
d)  u+v= v+u, \; \forall u,v \in V (comutativitate)

II. a) (\alpha + \beta) \cdot x = \alpha \cdot x + \beta \cdot x, \; \forall \alpha, \beta \in K, \; \forall x \in V; \!

b) \alpha \cdot (x+y) = \alpha \cdot x + \alpha \cdot y, \; \forall \alpha \in K, \; \forall x, y \in V; \!
c) (\alpha \beta) \cdot x = \alpha \cdot (\beta \cdot x), \; \forall \alpha, \beta \in K, \; \forall x \in V; \!
d) 1_K \cdot x=x, \; \forall x \in V,  \! unde 1_K \! este elementul neutru al operației de înmulțire din K.

Elementele lui K se numesc scalari, iar ale lui V se numesc vectori.

Exemple de spații vectoriale Edit

\bullet \; \; (\mathbb R^n, \mathbb R) \! este spațiul vectorial numeric real n-dimensional, unde \mathbb R^n = \{ (x_1, x_2, \cdots , x_n) \; | \; x_i \in \mathbb R, i=\overline {1, n} \}. \!

\bullet \; \; (M_{m,n}(\mathbb R), \mathbb R) \! este spațiul vectorial real al matricelor de tipul (m,n) \! cu elemente numere reale.

\bullet \; \; (\mathbb R[X], \mathbb R) \! este spațiul vectorial real al polinoamelor în nedeterminata X, cu coeficienți reali.

\bullet \; \; (\mathbb R[X], \mathbb R) \! este spațiul vectorial real al funcțiilor de grad cel mult n, în nedeterminata X, cu coeficienți reali.

\bullet \; \; ( F[a, b], \mathbb R) \! este spațiul vectorial real al funcțiilor reale definite pe intervalul [a, b]. \!

\bullet \!  Mulțimea tuturor soluțiilor unei ecuații diferențiale liniare omogene

\bullet \!  Mulțimea seriilor convergente formează un spațiu vectorial.

DEFINIȚIA 2. Fie (V, K) \! un spațiu vectorial și W \subset V, \; W \neq \empty. \! Spunem că W este subspațiu vectorial al spațiului vectorial (V, K) \! dacă:

1) \forall \; x, y \in W \; \Rightarrow \; x+y \in W; \!

2) \forall \; \alpha \in K, x \in W \; \Rightarrow \; \alpha \cdot x \in W.  \!

OBSERVAȚIE. Un subspațiu vectorial are o structură de spațiu vectorial în raport cu operațiile induse.

EXEMPLUL 1. Considerăm operațiile:

\oplus : \mathbb R_+^* \times \mathbb R^*_+ \rightarrow \mathbb R^*_+ \! și \otimes : \mathbb R_+^* \times \mathbb R^*_+ \rightarrow \mathbb R^*_+, \!
x \oplus y = x \cdot y, \; \alpha \otimes x = x^{\alpha}, \; \forall \; x, y \in \mathbb R^*_+, \forall \; \alpha \in \mathbb R, \!

unde "\cdot \!" este înmulțirea numerelor reale.

Să arătăm că \mathbb R^*_+ \! împreună cu cele două operații formează un spațiu vectorial real.

Verificăm condițiile din definiția 1:

I. a) Fie x, y \in \mathbb R^*_+; \! rezultă că x \oplus y = x \cdot y = y \cdot x = y \oplus x, \! conform comutativității înmulțirii numerelor reale.

b) Fie x, y, z \in \mathbb R^*_+; \! rezultă că:
(x \oplus y) \oplus z  = (x \cdot y) \cdot z = x \cdot (y \cdot z) = x \oplus (y \oplus z), \!

în baza asociativității înmulțirii numerelor reale.

c) Numărul real 1 este elementul neutru față de operația \oplus: \!
x \oplus 1 = 1 \oplus x = x, \; \forall \; x \in \mathbb R^*_+. \!
d) \forall \; x \in \mathbb R^*_+, \; \exists x^{-1} = \frac 1 x \in \mathbb R^*_+ \! astfel încât:
x \oplus x^{-1} = x^{-1} \oplus x = x \cdot \frac 1 x = 1. \!

II. a) Fie \alpha, \beta \in \mathbb R, \; x \in \mathbb R^*_+. \! Rezultă că:

(\alpha + \beta) \otimes x = x^{\alpha + \beta} = x^{\alpha} \cdot x^{\beta} = \alpha \otimes x \oplus \beta \otimes x. \!
b) Fie \alpha \in \mathbb R, \; x, y \in \mathbb R^*_+. \! Rezultă că:
\alpha \otimes (x \oplus y) = (x \oplus y)^{\alpha} = (x \cdot y)^{\alpha} = x^{\alpha} \cdot y^{\alpha} = (\alpha \otimes x) \oplus (\alpha \otimes y). \!
c) Fie \alpha, \beta \in \mathbb R, \; x \in \mathbb R^*_+. \! Rezultă că:
(\alpha \beta) \otimes x = x^{\alpha \beta} = x^{\beta \alpha}= (x^{\beta})^{\alpha} = \alpha \otimes (x^{\beta}) = \alpha \otimes (\beta \otimes x) . \!
d) Fie x \in \mathbb R^*_+; \! rezultă că:
1_R \otimes x = x^1 = x. \!

Conform definiției 1, din I și II rezultă că \mathbb R^*_+ \! împreună cu cele două operații formează un spațiu vectorial real.

EXEMPLUL 2. Mulțimea:

V = \{ (x_1, x_2, \cdots , x_n)^t \; | \; x_i \in \mathbb R, \; i= \overline {1, n}, \; x_1+x_{n-1} = 0  \}, \!

împreună cu adunarea vectorilor din \mathbb R^n \! și înmulțirea acestora cu scalari, formează un spațiu vectorial real.

Demonstrație:

Deoarece V \subset \mathbb R^n \! și (\mathbb R^n, \mathbb R) \! este spațiu vectorial, conform observației din breviarul teoretic este suficient de arătat că V este un subspațiu al spațiului (\mathbb R^n, \mathbb R). \!

1) Fie x, y \in V. \! Rezultă că x = (x_1, x_2, \cdots , x_n)^t, \; x_i, \; i= \overline {1, n},  \! cu x_n + x_{n+1} = 0  \! și y= (y_1, y_2, \cdots , y_n)^t, \; y_i \in \mathbb R, \; i = \overline {1, n} \! cu y_1+y_{n-1} = 0. \! Avem că:
x+y = (x_1 + y_1, x_2+ y_2, \cdots , x_n + y_n)^t, \; x_i+y_i \in \mathbb R, \; i = \overline {1, n}, \!
(x+y)_1 + (x+y)_{n-1} = x_1 + y_1 + x_{n-1} + y_{n-1}=0, \! prin urmare x+y \in V. \!
2) Fie \alpha \in \mathbb R, \; x \in V. \! Rezultă că:
\alpha x = (\alpha x_1, \alpha x_2, \cdots , \alpha x_n)^t, \; \alpha x_i \in \mathbb R, \; i= \overline {1, n}, \!
(\alpha x)_1 + (\alpha x)_{n-1} = \alpha (x_1 + x_{n-1}) =0,  \! deci \alpha x \in V. \!

Conform definiției 2, din 1) și 2) rezultă că V este un subspațiu vectorial al spațiului (\mathbb R^n, \mathbb R), \! deci V este un spațiu vectorial real.

Probleme propuse Edit

1. Să se arate că mulțimea:
\mathcal C_{[a,b]} = \{ f \; | \; f: [a,b] \rightarrow \mathbb R, \; f continuă pe [a, b] \}, \! împreună cu operațiile de adunare a funcțiilor și de înmulțire a funcțiilor cu scalari formează un spațiu vectorial peste \mathbb R. \!
2. Să se arate că mulțimea M_{m,n}(\mathbb R) \! a matricelor cu m linii și n coloane și elemente numere reale are o structură de spațiu vectorial real în raport cu operațiile de adunare a matricelor și de înmulțire a acestora cu scalari reali.

3. Să se arate că mulțimea:
A = \left \{ \begin{pmatrix} 0 & a & b \\ c & 0 & d \end{pmatrix}; \; a, b, c, d \in \mathbb R, \; c=a+b  \right \} \!

împreună cu operațiile de adunare a matricelor și de înmulțire a acestora cu scalari reali formează un spațiu vectorial peste \mathbb R. \!

4. Considerăm operațiile:
\oplus : (\mathbb R^*_+)^2 \times (\mathbb R^*_+)^2 \rightarrow (\mathbb R^*_+)^2 \!

și

\otimes : (\mathbb R^*_+)^2 \times (\mathbb R^*_+)^2 \rightarrow (\mathbb R^*_+)^2, \!

cu

(x_1, x_2) \oplus (y_1, y_2) = (x_1 \cdot y_1,  x_2 \cdot y_2), \!
\alpha \otimes (x_1, x_2)= (x^{\alpha}_1, x^{\alpha}_2), \; \forall \; x, y \in \mathbb R^*_+, \; \forall \; \alpha \in \mathbb R. \!

Să se studieze dacă (\mathbb R^*_+)^2 \! împreună cu cele două operații formează un spațiu vectorial real.

5. Să se arate că mulțimea:
A = \left \{ \begin{pmatrix} \overline a & \overline b \\ b & a \end{pmatrix}; \; a, b \in \mathbb C  \right \} \!

(unde \overline a \! reprezintă conjugatul numărului complex a), împreună cu operațiile de adunare a matricelor și de înmulțire a acestora cu scalari reali formează un spațiu vectorial peste \mathbb C. \!

6. Să se arate că următoarele mulțimi sunt subspații vectoriale ale spațiilor vectoriale indicate:
a) \mathbb R_n[X] \subset \mathbb R[X]; \!
b) \left \{ (a, 0, b)^t \; | \; a, b \in \mathbb R \right \} \subset \mathbb R^3; \!
c) \left \{ 2a X^5 + b X^2 \; | \; a, b \in \mathbb R \right \} \subset \mathbb R[X]; \!
d) \left \{ (x_1, x_2, x_3)^t  \; | \; x_i \in \mathbb R, \; i= \overline {1, 3}, \; x_1 = 3 x_2, \; x_1 + x_2 = x_3 \right \} \subset \mathbb R^3. \!

Vezi și Edit

Spațiu Banach   Spațiu vectorial  

Spațiu topologic

Resurse Edit

Also on Fandom

Random Wiki