FANDOM

La începutul studiului mecanicii, se studiază mişcarea sistemelor materiale în raport cu sistemele inerţiale (mişcarea absolută). Acum vom considera mişcarea punctului material şi a sistemelor de puncte materiale în raport cu sisteme de referinţă neinerţiale. Acestea au fie o translație ne-uniformă, fie execută o rotație, faţă de un reper inerţial (mişcarea relativă).

Fie k un reper inerţial, presupus a fi fix şi k' un reper neinerţial, mobil faţă de k. Fie $ \vec x \! $ vectorul de poziţie al unui punct arbitrar P, în raport cu reperul k, respectiv $ \vec x' \! $ vectorul său de poziţia, în raport cu reperul k'. Vom presupune că reperele k şi k' au o structură de spaţii vectoriale euclidiene orientate.

Numim mişcare a reperului k' în raport cu reperul k o funcție $ M_t : k' \rightarrow k, \! $ derivabilă în raport cu parametrul $ t \in \mathbb R, \! $ care invariază metrica şi orientarea spaţiului (adică produsul scalar şi produsul vectorial).

O mişcare $ M_t \! $ defineşte o mişcare de rotaţie, dacă $ M_t \! $ este un operator ortogonal, care face ca originea O' a reperului k' să corespundă originii O a reperului k.

Resurse Edit