Fandom

Math Wiki

Sistem de ecuații diferențiale

1.029pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

Prin sistem de n ecuații diferențiale de ordinul întâi sub formă normală, se înțelege un sistem de forma:

\begin{cases}
\frac {dy_1}{dx} = f_1 (x, y_1, y_2, \cdots, y_n)
\\
\\
\cdots \cdots \cdots
\\
\frac {dy_n}{dx} = f_n (x, y_1, y_2, \cdots, y_n)
\end{cases}
  (1)

unde f_1, f_2, \cdots , f_n \! sunt funcții continue definite pe o mulțime deschisă D \subset \mathbb R^{n+1}. \!

Definiția 2.1.1. Se numește soluție a sistemului (1) orice set de n-funcții y_1 = \phi_1(x), y_2 = \phi_2 (x), \cdots , y_n = \phi_n(x), \; x \in I \! (I \subset \mathbb R \! interval deschis), \phi_i \in \mathfrak C ^{(1)} (I), \; i = \overline {1, n}, \! cu proprietatea:

\begin{cases}
\frac {d \phi_1}{dx} = f_1 [x, \phi_1(x), \phi_2(x), \cdots, \phi_n(x)]
\\
\\
\cdots \cdots \cdots
\\
\frac {d \phi_n}{dx} = f_2 [x, \phi_1(x), \phi_2(x), \cdots, \phi_n(x)]
\end{cases} \; , \; \forall x \in I.

Se subînbțelege că am presupus că  (x, \phi_1 (x), \phi_2 (x), \cdots , \phi_n (x)) \in D, \; \forall x \in I. \!

În general, un sistem de ecuații diferențiale admite o infinitate de soluții, Pentru a selecta o anumită soluție se impun condiții inițiale.

Definiția 2.1.2. Fie M_0 (x_0, y_{10}, y_{20}, \cdots , y_{n0}) \! un punct oarecare din D fixat. Se numește problema Cauchy pentru sistemul (1), problema determinării unei soluții a acestui sistem, y_1 = \phi_1(x), y_2 = \phi_2(x), \cdots , y_n = \phi_n(x), \; x \in I, \! care verifică condiția inițială:

\phi_1(x_0) = y_{10}, \phi_2(x_0) = y_{20}, \cdots , \phi_n(x_0) = y_{n0}. \!   (2)

Dacă adoptăm scrierea vectorială:

 y=(y_1, y_2, \cdots , y_n), \; \; f=(f_1, f_2, \cdots , f_n), \; \; \phi = (\phi_1, \phi_2, \cdots , \phi_n), \; \; y_0 = (y_{10}, y_{20}, \cdots , y_{n0}), \!

sistemul (1) se scrie:

y' = f(x, y), \!   (1')

iar problema Cauchy constă în determinarea unei funcții vectoriale \phi : I \rightarrow \mathbb R^n , \; \phi \in \mathfrak C^{(1)}(I), \! cu proprietățile:

(x, \phi (x)) \in D, \; \forall x \in I, \; \phi'(x) = f(x, \phi (x)), \; \forall x \in I, \; \phi (x_0) = y_0. \!   (2')

Definiția 2.1.3. O funcție f: D \rightarrow \mathbb R^{n+1} \! se numește lipschitziană pe D, în raport cu y_1, y_2, \cdots , y_n,  \! dacă există o constantă L>0 \! astfel încât

|f(x, y_1, y_2, \cdots , y_n) - f(x, z_1, z_2, \cdots , z_n)| \le L \sum_{j=1}^n {|y_j - z_j|}, \!

oricare ar fi punctele (x, y_1, y_2, \cdots , y_n) \! și  (x, z_1, z_2, \cdots , z_n) \! din D.

Observația 2.1.1. Dacă D este o mulțime deschisă și convexă, f \in \mathfrak C^{(1)} (D) \! și există M>0 \! astfel încât

\left | \frac {\partial f}{\partial x_i} (x, y_1, y_2, \cdots , y_n) \right | \le M, \; \forall \; (x, y_1, y_2, \cdots y_n) \in D  \! și \forall i= \overline {1, n}, \!

atunci f este lipschitziană pe D.

Într-adevăr, din teorema creșterilor finite a lui Lagrange, rezultă că oricare ar fi P(x, y_1, y_2, \cdots , y_n) \in D \! și oricare ar fi Q (x, z_1, z_2, \cdots , z_n) \in D \! există un punct (x, \varepsilon_1, \varepsilon_2, \cdots , \varepsilon_n) \! pe segmentul de dreaptă deschis, de capete P și Q, astfel încât

f(x, y_1, y_2, \cdots , y_n) - f(x, z_1, _2, \cdots , z_n) = \sum_{j=1}^n \frac {\partial f}{\partial x_j} (x, \varepsilon_1, \varepsilon_2, \cdots , \varepsilon_n) (y_j-z_j). \!

În continuare, avem:

\left |f(x, y_1, y_2, \cdots , y_n) - f(x, z_1, _2, \cdots , z_n) \right |  \le \!

\le \sum_{j=1}^n  \left | \frac {\partial f}{\partial x_j}  \right | \cdot (x, \varepsilon_1, \varepsilon_2, \cdots , \varepsilon_n)  \cdot |(y_j - z_j)| \le M \sum_{j=1}^n  |(y_j - z_j)|, \!

deci f este lipschitziană pe D.

Teorema 2.1.1. (Teorema de existență și unicitate pentru sisteme de ecuații diferențiale)

Fie M_0 (x_0, y_{10}, y_{20}, \cdots , y_{n0}) \in \mathbb R^{n+1}, \; a, b_i >0 , \; i= \overline {1, n} \! și D= (x_0 - a, x_0+a) \times \Delta , \! unde

\Delta = \prod_{j=1}^n (y_{j0} - b_j, y_{j0} + b_j) = (y_{10} - b_1, y_{10}+b_1) \times (y_{20} - b_2, y_{20}+b_2) \times \cdots \!

\cdots \times  (y_{n0} - b_n, y_{n0}+b_n) .\!

Dacă f_i : \overline D \rightarrow \mathbb R \! este continuă și lipschitziană pe  \overline D, \! în raport cu y_1, y_2, \cdots, y_n, \! oricare ar fi i = \overline {1, n},  \! atunci există o soluție unică a sistemului (1):

y_1 = \phi_1(x), \phi_2(x), \cdots , \phi_n(x), \; x \in I \subset (x_0 -a, x_0 +a), \!

cu proprietatea:

\phi_1(x_0) = y_{10}, \; \phi_2(x_0) = y_{20}, \; \cdots , \; \phi_n(x_0) = y_{n0}. \!

(Cu alte cuvinte, în condițiile precizate, problema Cauchy (1) - (2) are soluție unică).

Demonstrație. Pentru fiecare i= \overline {1, n}, \! funcția f_i \! este continuă pe mulțimea compactă \overline D,  \! deci este mărginită pe \overline D.  \! Fie M_i >0 \! marginea superioară a funcției f_i \! pe \overline D,  \! și fie M= \max \{ M_1, M_2, \cdots , M_n \}. \! Fie de asemenea L = \max \{ L_1, L_2, \cdots , L_n \}, \! unde L_i >0 \! este constanta Lipschitz a funcției f_i \! pe D, \; i= \overline {1, n}. \! Fie, de asemenea, \alpha \in (0, 1) \! oarecare și fie

h = \min (a, \frac {b_1}{M}, \frac {b_2}{M}, \cdots , \frac {b_n}{M}, \frac {\alpha}{n L}). \!

Notăm cu I=(x_0-h, x_0+h). \! Evident, I \subset (x_0-a, x_0+ a). \! Procedând ca în demostrația lemei 1.1.1 (vezi articolul Problema lui Cauchy), se arată că rezolvarea problemei lui Cauchy (1)-(2) este echivalentă cu rezolvarea următorului sistem de ecuații integrale:

\begin{cases} y_1(x)= y_{10}+ \int_{x_0}^x f_1[t, y_1(t), y_2(t), \cdots , y_n(t)] dt \\ y_2(x)= y_{20}+ \int_{x_0}^x f_2[t, y_1(t), y_2(t), \cdots , y_n(t)] dt \\ \cdots \cdots \cdots \\ y_n(x)= y_{n0}+ \int_{x_0}^x f_n[t, y_1(t), y_2(t), \cdots , y_n(t)] dt  & x \in I \end{cases} \! (3)

Rezultă că dacă arătăm că sistemul (3) are soluție unică, atunci teorema este demonstrată.

Pentru început, vom arăta că există o soluție a problemei Cauchy sau, echivalent, vom arăta că există o soluție a sistenului de ecuații integrale (3). Demonstrația se bazează pe Metoda aproximațiilor succesive, utilizată la demonstrarea teoremei de existență a soluției pentru ecuații diferențiale de ordinul întâi.

Definim prima aproximație y_1^{(1)}= y_1^{(1)}(x), y_2^{(1)}= y_2^{(1)}(x), \cdots , y_n^{(1)}= y_n^{(1)}(x),  \; x \in I ,\! astfel:

\begin{cases} y_1^{(1)}(x)= y_{10} + \int_{x_0}^x f_1(t, y_{10}, y_{20}, \cdots , y_{n0}) dt \\ y_2^{(1)}(x)= y_{20} + \int_{x_0}^x f_2(t, y_{10}, y_{20}, \cdots , y_{n0}) dt \\ \cdots \cdots \cdots \\ y_n^{(1)}(x)= y_{n0} + \int_{x_0}^x f_n(t, y_{10}, y_{20}, \cdots , y_{n0}) dt  \end{cases} \; x \in I \!

Deoarece funcțiile f_i, \; i= \overline{1, n}, \! sunt continue, rezultă că y_i^{(1)}, \; i= \overline{1, n}, \! sunt continue pe I.

Pe de altă parte, pentru orice i= \overline {1, n} \! și pentru orice x \in I, \! avem:

|y_i^{(1)} - y_{i0}| \le \left | \int_{x_0}^x |f_i(t, y_{10}, y_{20},  \cdots , y_{n0})| dt \right | \le M \left | \int_{x_0}^x dt \right | =\!

= M |x-x_0| \le Mh \le M \cdot \frac {b_i}{M} = b_i. \!

Vezi și Edit

Also on Fandom

Random Wiki