FANDOM

Rotatie (fizica)

Un corp solid are o mișcare de rotatie , in jurul unei axe fixe , atunci cand orice punct al sau descrie un arca de cerc cu centrul pe axa de rotație ,În mecanica solidului rigid, mişcarea de rotaţie a unui solid este acea mișcare în care toate punctele solidului descriu cu aceeaşi viteză unghiulară cercuri paralele ale căror centre sunt situate pe o dreaptă, numită axă de rotaţie.

Viteza unghiulară $ \omega =\dot {\theta}, \! $ aceeaşi pentru toate punctele rigidului, se reprezintă printr-un vector de modul $ \omega, \! $ situat de-a lungul axei de rotaţie în sensul dat de regula burghiului. Vectorul $ \omega \! $ este vector glisant (alunecător), al cărui punct de aplicaţie poate fi ales în orice punct al axei de rotaţie.

Alegând un punct arbitrar O pe axă şi ducând vectorul de poziţie $ \overrightarrow {OP} = \vec r, \! $ putem scrie:

$ \vec v = \dot {\vec r} = \vec {\omega} \times \vec r = \vec {\omega} \times \vec R. \! $

În adevăr, direcţia şi sensul lui $ \vec {\omega} \times \vec r \! $ corespund lui $ \vec v, \! $ iar ca modul:

$ |\vec {\omega} \times \vec r | = \omega r \sin \alpha = \omega R. \! $

În general, mişcarea de rotaţie poate fi neuniformă şi însăşi axa de rotaţie se poate schimba. Vectorul acceleraţie unghiulară $ \vec {\varepsilon} \! $ este prin definiţie:

$ \vec {\varepsilon} \; \overset {def}{=} \; \frac{d \vec {\omega}}{dt} = \dot {\vec {\omega}}. \! $

Dacă vectorul $ \vec {\omega} \! $ variază doar în modul, $ \vec {\varepsilon} \! $ va fi paralel cu $ \vec {\omega}, \! $ în acelaşi sens cu $ \vec {\omega} \! $ dacă modulul $ | \vec {\omega}| \! $ creşte.

Vezi şi Edit