Fandom

Math Wiki

Rotație (fizică)

1.029pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

Rotatie (fizica).jpg

Un corp solid are o mișcare de rotatie , in jurul unei axe fixe , atunci cand orice punct al sau descrie un arca de cerc cu centrul pe axa de rotație ,În mecanica solidului rigid, mişcarea de rotaţie a unui solid este acea mișcare în care toate punctele solidului descriu cu aceeaşi viteză unghiulară cercuri paralele ale căror centre sunt situate pe o dreaptă, numită axă de rotaţie.

Viteza unghiulară \omega =\dot {\theta}, \! aceeaşi pentru toate punctele rigidului, se reprezintă printr-un vector de modul \omega, \! situat de-a lungul axei de rotaţie în sensul dat de regula burghiului. Vectorul \omega \! este vector glisant (alunecător), al cărui punct de aplicaţie poate fi ales în orice punct al axei de rotaţie.

Alegând un punct arbitrar O pe axă şi ducând vectorul de poziţie \overrightarrow {OP} = \vec r, \! putem scrie:

\vec v = \dot {\vec r} = \vec {\omega} \times \vec r = \vec {\omega} \times \vec R.  \!

În adevăr, direcţia şi sensul lui \vec {\omega} \times \vec r \! corespund lui \vec v, \! iar ca modul:

|\vec {\omega} \times \vec r | = \omega r \sin \alpha = \omega R. \!

În general, mişcarea de rotaţie poate fi neuniformă şi însăşi axa de rotaţie se poate schimba. Vectorul acceleraţie unghiulară \vec {\varepsilon} \! este prin definiţie:

\vec {\varepsilon} \; \overset {def}{=} \; \frac{d \vec {\omega}}{dt} = \dot {\vec {\omega}}. \!

Dacă vectorul \vec {\omega} \! variază doar în modul, \vec {\varepsilon} \! va fi paralel cu \vec {\omega}, \! în acelaşi sens cu \vec {\omega} \! dacă modulul | \vec {\omega}| \! creşte.

Vezi şi Edit

Also on Fandom

Random Wiki