Fandom

Math Wiki

Riglă de calcul

1.029pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

Rigla de calcul fig 1.JPG

Rigla de calcul este un instrument utilizat pentru efectuarea rapidă şi cu aproximare suficientă a unor operaţii ca: înmulțiri, împățiri, ridicări la pătrat, la cub, la puterea 10, extrageri de rădăcini pătrate şi cubice, calculul procentelor, calcule cu logaritmi, operaţii cu funcții trigonometrice ş.a.

Este alcătuită dintr-o riglă fixă pe care se marchează două scări logaritmice, dintr-o riglă mobilă (rigletă) care culisează într-un şanţ al riglei fixe, având şi acesta două scări logaritmice şi dintr-un cursor cu 1 - 3 fire reticulare care uşurează aprecierea fracţiunilor de diviziuni.

Rigla de calcul fig 2.jpg

Principiul de funcţionare se bazează pe folosirea segmentelor proporţionale cu logaritmii numerelor de la 1 la 10, sau cu logaritmii unor funcții transcendente, care fiind marcaţi pe scări paralele, permit înlocuirea anumitor operaţii prin adunare sau scădere de segmente.

Scara logaritmică ce stă la baza construcţiei riglei de calcul, a fost inventată de Edmund Gunter (1623). William Oughtred (1632) a introdus o perfecţionare radicală, utilizând două scări gradate identice care alunecau una în lungul celeilalte, iar Seth Partridge (1662) i-a dat forma actuală.

Resurse Edit

Also on Fandom

Random Wiki