Fandom

Math Wiki

Relație de echivalență

1.029pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

Definiţia 1. Fie \mathcal R \! o relaţie binară pe mulţimea nevidă A. Spunem că \mathcal R \! este:

  • reflexivă, dacă \forall x \in A, x \mathcal R x \!
  • simetrică, dacă \forall x, y \in A, x \mathcal R y \; \Rightarrow \; y \mathcal R x; \!
  • tranzitivă, dacă \forall x, y, z \in A, x \mathcal R y \! şi y \mathcal R z \; \Rightarrow \; x \mathcal R z. \!

Observaţie. Dacă vom considera relaţia \triangle_A = \{ (x, x) \; | \; x \in A \}, \! numită diagonala produsului cartezian A \times A, \! atunci cele trei proprietăţi pot fi rescrise astfel:

  • reflexivitate: \triangle_A \subseteq \mathcal R \!
  • simetrie: \mathcal R \subseteq \mathcal R^{-1} \!
  • tranzitivitate: \mathcal R^2 = \mathcal R \!

Definiţia 2. O relaţie \mathcal R \! în mulţimea A este o relaţie de echivalenţă dacă are următoarele proprietăţi: \mathcal R \! este reflexivă, \mathcal R \! este simetrică şi \mathcal R \! este tranzitivă.

De multe ori, o relaţie de echivalenţă pe o mulţime A se va nota \sim; \! scriem x \sim y \! (citim x echivalent cu y), sau scriem x \not \sim y \! (citim x nu este echvalent cu y).

Un exemplu de relaţie de echivalenţă este egalitatea în mulţimea părţilor \mathcal P(X) \! ale unei mulţimi X.

Mulţimea \mathcal R= \{ (x, y) \in \mathbb Z \times \mathbb Z \; | \; x-y \;divizibil \; cu \ 5 \}  \! este o relaţie de echivalenţă în mulţimea \mathbb Z \! a numerelor întregi.

Fie n \in \mathbb N^* \! şi x, y \in \mathbb Z. \! Spunem că x este congruent cu y modulo n şi scriem x \equiv y \pmod{n} \! dacă n divide x-y \!.

Fie M o mulţime nevidă înzestrată cu relaţia de echivalenţă "\sim \!". Pentru a \in M, clasa de echivalenţă a lui a este mulţimea:

\hat a \overset {def}{=} \{ x \in M \; | \; x \sim a \}.

Mulţimea claselor de echivalenţă se notează \hat M \! (sau (M / \sim \!)) şi se numeşte mulţimea factor a lui M prin relaţia "\sim \!".

\hat M = \{ \hat a \; | \; a \in M \} \!

Fie \sim \! o relaţie de echivalenţă pe M. Clasele de echivalenţă de pe M, sunt disjuncte două câte două.

Fie M o mulţime nevidă. O familie \{C_i \}_{i \in I} \! de părţi nevide ale lui M se numeşte partiţie a mulţimii M dacă:

  1) \forall i, j \in I, \; i \neq j \; \Rightarrow \; C_i \cap C_j = \varnothing \!

  2) \forall x \in M, \; \exists i \in I  \! astfel încât x \in C_i. \!

Fie \{C_i\}_{i \in I} \! partiţie a mulţimii M. M=\bigcup_{i \in I} C_i. \! Pentru o relaţie de echivalenţă pe M, clasele de echivalenţă definite de această relaţie formează o partiţie a mulţimii M.

Teoria multimilor 8.png

Teoria multimilor 9.png

Teoria multimilor 10.png

Teoria multimilor 11.png

Teoria multimilor 12.png

Teoria multimilor 13.png

Observaţie: Din cele de mai înainte deducem că, dacă \mathcal R \! este o relaţie de echivalenţă pe mulţimea A, atunci mulţimea claselor de echivalenţă ale lui \mathcal R \! pe A determină o partiţie a lui A.

Also on Fandom

Random Wiki