Fandom

Math Wiki

Relație binară

1.029pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

Definiţia 1.: O relaţie binară în (sau pe) mulţimea A este o submulţime \mathcal R \! a produsului cartezian A \times A :  \; \mathcal R \subset A \times A. \!

Dacă x, y \in A \! şi (x, y) \in \mathcal R,  \! notăm x \mathcal R y. \! În acest caz spunem că elementul x este în relaţia \mathcal R \! cu elementul y.

Exemplu: Mulţimea \mathcal R = \{ (x, y) \in \mathbb R^1 \times \mathbb R^1  \; | \; x^2 + y^2 \le 1 \} \! este o relaţie binară în mulţimea \mathbb R^1 \! a numerelor reale.

Pentru mulţimea A vom nota prin \mathfrak {Rel} (A) \! mulţimea relaţiilor binare de pe A.

Relaţia \triangle_A = \{ (x, x) \; | \; x \in A \} \! poartă numele de diagonala produsului cartezian A \times A. \!

Pentru \mathcal R \in \mathfrak {Rel} (A) \! definim \mathcal R^{-1} = \{ (x, y) \in A \times A \; | \; (y, x) \in \mathcal R \}. \!

În mod evident, (\mathcal R^{-1})^{-1} = \mathcal R \! iar dacă mai avem \mathcal R' \in \mathfrak {Rel} (A) \! a.î. \mathcal R \subseteq \mathcal R' \; \Rightarrow \ \mathcal R^{-1} \subseteq \mathcal R'^{-1}. \!

Definiţia 2. O relaţie \mathcal R \! între elementele unei mulţimi A şi elementele unei mulţimi B este o submulţime a produsului cartezian A \times B; \; \mathcal R \subset A \times B. \!

Dacă (x, y) \in \mathcal R \! se notează cu x \mathcal R y. \!

Definiţia 3. Pentru \mathcal R, \mathcal S \in \mathfrak {Rel} (A) \! definim compunerea lor, \mathcal R \circ \mathcal S, \! prin:

\mathcal R \circ \mathcal S = \{ (x, y) \in A \times A \; |  \! există z \in A \! a.î. (x, z) \in \mathcal S \! şi (z, y) \in \mathcal R \}. \!

Rezultatul următor este imediat:

Propoziţia 1. Fie \mathcal R, \mathcal S, \mathcal T \in \mathfrak {Rel} (A). \! Atunci:

(i)   \mathcal R \circ \triangle_A = \triangle_A \circ \mathcal R = \mathcal R \!

(ii)   (\mathcal R \circ \mathcal S) \circ \mathcal T = \mathcal R \circ (\mathcal S) \circ \mathcal T) \!

(iii)   \mathcal R \subseteq \mathcal S \; \Rightarrow \; \mathcal R \circ \mathcal T \subseteq \mathcal S \circ \mathcal T \! şi \mathcal T \circ \mathcal R \subseteq \mathcal T \circ \mathcal S \!

(iv)   (\mathcal R \circ \mathcal S)^{-1} = \mathcal S^{-1} \circ \mathcal R^{-1} \!

(v)   (\mathcal R \cup \mathcal S)^{-1} = \mathcal R^{-1} \cup \mathcal S^{-1}; \! mai general, dacă (\mathcal R_i)_{i \in I} \! este o familie de relaţii binare pe A, atunci:

\left ( \bigcup_{i \in I} \mathcal R_i  \right )^{-1} = \bigcup_{i \in I} \mathcal R_i^{-1}. \!

Pentru n \in \mathbb N \! şi \mathcal R \in \mathfrak {Rel} (A) \! definim:

\mathcal R^n = \begin{cases} \triangle_A & pentru \; n=0 \\ \underset{\mathbf n \; ori} {\underbrace {\mathcal R \circ  \mathcal R \circ \cdots \circ \mathcal R}}  & pentru \; n>1 \end{cases} \!

Se probează imediat că, dacă m, n \in \mathbb N, \! atunci \mathcal R^m \circ \mathcal R^n = \mathcal R^{m+n}. \!

Definiţia 4. O funcție f definită pe o mulţime A şi cu valori în mulţimea B este o relaţie \mathcal R \! între elementele mulţimii A şi elementele lui B (\mathcal R \subset A \times B) \! care are următoarele proprietăţi:

a) pentru orice x \in A, \! există y \in B \! astfel încât x \mathcal R y. \!

b) dacă pentru x \in A \! şi y_1, y_2 \in B \! avem x \mathcal R y_1 \! şi x \mathcal R y_2, \! atunci y_1=y_2. \!

O funcţie f definită pe mulţimea A şi cu valori în mulţimea B se notează cu f: A \rightarrow B. \!

Vezi şi Edit

Resurse Edit

Also on Fandom

Random Wiki