Fandom

Math Wiki

Punctele lui Fermat

1.029pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

Punctul lui Fermat-Torricelli.png

Primul punct al lui Fermat Edit

(Vezi articolul: Primul punct al lui Fermat.)

Acesta se mai numeşte şi punctul lui Toricelli.

Teoremă.

Fie un triunghi ABC oarecare şi ABC_1, BA_1C_1, CB_1A_1 \! trei triunghiuri echilaterale construite în exteriorul triunghiului ABC. Atunci:

a) AA_1=BB_1=CC_1 \!

b) centrele cercurilor circumscrise triunghiurilor echilaterale construite formează un alt triunghi echilateral.

c) AA_1 \cap BB_1 \cap CC_1 \neq \varnothing \!

d) cercurile circumscrise celor trei triunghiuri echilaterale sunt concurente.

Demonstraţie

Considerăm că triunghiul ABC are toate unghiurile strict mai mici decât 120^{\circ}, \! celelalte cazuri tratându-se fără dificultate.

a) Rotaţia r_{A, 60^{\circ}} \! duce pe C în B_1, \!. Aşadar, CC_1 = BB_1 \! şi analoagele.

b) Afixele punctelor A_1, B_1, C_1 \! obţinute prin rotaţii sunt:

a_1= c+(b-c) \varepsilon , \; b_1 = a+(c-a) \varepsilon, \; c_1 = (a-b) \varepsilon. \!

Notând cu O_1, O_2, O_3 \! centrele cercurilor circumscrise triunghiurilor A_1BC, AB_1C, ABC_1, \! avem:

z_{O_1} = \frac{b+2c+(b-c) \varepsilon}{3}, \;  z_{O_2} = \frac{2a+c+(c-a) \varepsilon}{3} \; z_{O_3} = \frac{a+2b+(a-b) \varepsilon}{3}. \!

unde \varepsilon = \cos 60 ^{\circ} + i \sin 60 ^{\circ}. \!

Deoarece z_{O_1} = z_{O_2}+ (z_{O_3} - z_{O_2}) \cdot \varepsilon, \! rezultă că triunghiul O_1O_2O_3 \! este echilateral.

\angle (B_1B, AA_1) = arg \frac{a_1-a}{b-b_1} = arg \frac {c+ (b-c) \varepsilon - a}{(b-a) - (c-a) \varepsilon} = arg \varepsilon  = 60^{\circ}.\!

Notăm \{ T \} = B_1B \cap AA_1. \! Deoarece m (\angle ATB_1) = m(\angle ACB_1), \! rezultă că patrulaterul ATCB_1 \! este inscriptibil. Analog, patrulaterul CTBA_1 \! este inscriptibil. Deci punctul T se află la intersecţia cercurilor circumscrise triunghiurilor ACB_1 \! şi CBA_1. \!

Dar m(\angle ATB) = 180^{\circ} - m (\angle AB_1C) = 120^{\circ} \! şi m(\angle BTC) =120^{\circ}, \! rezultă m(\angle ATB) = 120^{\circ}, \! rezultă că patrulaterul ATBC_1 \! este inscriptibil şi deci cele trei cercuri sunt concurente în T.

Al doilea punct al lui Fermat Edit

(Vezi articolul: Al doilea punct al lui Fermat.)

Vezi şi Edit

Resurse Edit

Also on Fandom

Random Wiki