Fandom

Math Wiki

Punct singular

1.029pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

Un punct prin care o curbă plană trece de un număr m de ori este un punct multiplu al curbei, cu ordinul de multiplicitate m. Coordonatele unui punct dublu al curbei plane (m=2) verifică simultan ecuaţia curbei \xi (x, y) = 0 \! şi \xi'_x=0; \; \xi'_y=0, \! fără a anula toate derivatele parţiale de ordinul doi ale funcţiei \xi. \! Coordonatele unui punct multiplu de ordin m verifică simultan ecuaţia \xi (x, y)=0 \! şi anulează toate derivatele parţiale până la ordinul m-1 inclusiv, fără a anula toate derivatele parţiale de ordinul m.

Pentru o curbă în spaţiu definită prin aplicaţia \xi \! ale cărei componente sunt funţiile f_1, f_2, f_3 \! definim punctul singular de ordinul q ca fiind acel punct care corespunde parametrului t_0, \! pentru care toate derivatele de ordin k (0 \le k \le q-1 \!) ale funcţiilor f_1, f_2, f_3 \! sunt simultan nule, dar [f_1^{(q)}(t_0)]^2 + [f_2^{(q)}(t_0)]^2 + [f_3^{(q)}(t_0)]^2  \neq 0.\!

Exemple Edit

  • Considerăm curba definită parametric:
\begin{cases}x= \frac{2+t^2}{1+t^2} \\ \\  y=\frac{t^3}{1+t^2}  \end{cases}

Dacă vom considera două valori distincte ale parametrului t, t_1 \neq t_2 ,\! din x(t_1) = x(t_2) \! rezultă t_1 =- t_2 .\! Dar, din y(t_1) = y(t_2) \! rezultă t_1 = t_2.

Cubica unicursala.png

Cubică unicursală

\begin{cases}x= \frac{t^2}{2a} \\ \\  y=t (1 - \frac{t^2}{8a^2})  \end{cases}

Dacă vom considera x(t_1) = x(t_2), \! deducem t_1 =- t_2 .\!. Dacă vom considera t_1 <0 \!, din y(t_1) = y(t_2) \! obţinem: t_2 = 2 \sqrt{2a}. \! Deci M(4a, 0) \! este un nod al curbei.

Puncte singulare ale curbelor plane Edit

Fie c o curbă parametrizată definită astfel:

c: I \subset \mathbb R \rightarrow \mathbb R^2, \; c(t)=(x(t), y(t)). \!

Condiţiile de regularitate pentru curba c sunt sintetizate prin următoarele:

i) c este o aplicaţie injectivă.

ii) c \in \mathcal C^k (I), \; k \ge 1 \! şi c(t) \neq 0, \; \forall t \in I. \!

adică c este o curbă regulată dacă orice punct de pe curba c este regulat. Avem regularitate de ordinul I dacă şi numai dacă k=1. \! Pentru a avea regularitate de ordinul II se cere în plus \ddot c(t) \neq 0, \; \forall t \in I. \!

Definiţie. Dacă există puncte pe curba c astfel încât condiţiile i) şi ii) nu sunt îndeplinite, atunci aceste puncte se numesc puncte singulare.

Punctele singulare, dacă există, corespund acelor valori ale parametrului real t care sunt soluţii ale sistemului:

\begin{cases} \dot x(t) =0 \\ \dot y(t)=0  \end{cases} \!

În general acest sistem este incompatibil, dar vom analiza cazurile în care acest sistem are soluţii. Fie t_0 \in I \! o soluţie a sistemului de mai sus. Rezultă că punctul M_0 (t=t_0)= M_0 (x_0, y_0) \! este punct singular al curbei \Gamma. \!

Dacă se cunoaşte o reprezentare carteziană a curbei: F(x, y)=0, \! atunci M_0 \in \Gamma \; \Rightarrow \; F(x(t_0), y(t_0))=0. \! Prin derivarea în raport cu t_0 \! se obţine:

F'_z (x_0, y_0) \cdot \dot x(t_0) + F'_y (x_0, y_0) \cdot \dot y(t_0) =0 \!

de unde:

\frac{\dot y(t_0)}{\dot x (t_0)} = - \frac {F'_x (x_0, y_0)} {F'_y (x_0, y_0)}= k_T  \!

va reprezenta panta tangentei la curbă în punctul singular M_0. \! Dar avem o nedeterminare de tipul \frac 0 0 \! ceea ce conduce la:

F'_x (x_0, y_0) = 0 \! şi F'_y (x_0, y_0) = 0 \!

Concluzie: Pentru a afla coordonatele carteziene ale punctelor singulare este suficient să rezolvăm sistemul:

\begin{cases} F(x, y)=0 \\ F'_z(x_0, y_0) =0 \\ F'_y(x_0, y_0) =0  \end{cases} \!

Sistemul are 3 ecuaţii şi 2 necunoscute, ceea ce înseamnă că este posibil ca el să nu aibă soluţii. În acest caz, curba c nu are puncte singulare (toate punctele sunt regulate). În caz de compatibilitate pot exista mai multe soluţii, ceea ce înseamnă că c are mai multe puncte singulare.

Natura punctelor singulare. Tangenta în punctele singulare Edit

Fie M_0 (x_0, y_0) \in \Gamma \! un punct singular pentru curba \Gamma. \! Ecuaţia tangentei în acest punct se scrie:

T_{M_0} (\Gamma): \; Y-y_0 = k_T (X-x_0) \!

unde k_T \! este panta tangentei. Panta tangentei se poate exprima prin una din următoarele expresii:

  • k_T= y' (x_0) \! dacă curba \Gamma \! este dată prin ecuaţia carteziană explicită y=y(x); \!
  • k_T= -\frac{F'_z (x_0, y_0)}{F'_y (x_0, y_0)} \! dacă \Gamma \! este dată prin ecuaţia carteziană implicită F(x, y)=0. \!

Dacă M_0 (x_0, y_0) \! este un punct singular, atunci: F'_x (x_0. y_0)=0 \! şi F'_y (x_0, y_0) =0. \!

În cazul în care curba \Gamma \! este dată prin ecuaţia carteziană implicită, în condiţiile teoremei funcţiilor implicite, determinarea lui y'(x_0) \! se face derivând în raport cu x, în punctul (x_0, y_0), \! identitatea F(x, y(x)) =0. \! Obţinem:

F'_x(x_0. y_0) + F'_y (x_0, y_0) y' (x_0)=0, \!

însă, nu putem rezolva această ecuaţie pentru a obţine y'(x_0), \! deoarece în punctul (x_0, y_0), \! derivatele F'_x (x_0, y_0) \! şi F'_y (x_0, y_0) \! se anulează.

În acest caz, derivăm de două ori relaţia F(x, y(x))=0 \! şi obţinem:

F''_{x^2} (x_0, y_0) + 2 F''_{xy} (x_0, y_0) y' (x_0) + F''_{y^2} (x_0, y_0) y' (x_0)^2 + F'_y (x_0, y_0) y'' (x_0) = 0.  \!

Deoarece ultimul termen este identic nul, pentru determinarea lui y'(x_0) \! rămâne să folosim ecuaţia:

F''_{z^2} (x_0, y_0) + 2 F''_{zy} (x_0, y_0) y' (x_0) + F''_{y^2} (x_0, y_0) y' (x_0)^2 = 0.  \!

Un punct singular M_0 \! este punct singular dublu, dacă în ecuaţia anterioară cel puţin unul dintre coeficienţii este nenul.

În raport cu natura rădăcinilor acestei ecuaţii, care depinde de valoarea discriminantului \Delta = 4 [(F''_{xy})^2-F''_{x^2}F''_{y^2}]_{(x_0, y_0)}, \! avem următoarea clasificare a punctelor singulare duble:

  a. Punctul singular dublu se numeşte nod, dacă \Delta >0 \; \Rightarrow \; k_{1, 2} \in \mathbb R \cup \{ \pm \infty \} \! cu k_1 \neq k_2, \! i.e. avem două tangente distincte la curbă în M_0. \!

  b. Punctul singular dublu se numeşte punct de întoarcere, dacă \Delta =0 \; \Rightarrow \; k_{1, 2} \in \mathbb R \cup \{ \pm \infty \} \! cu k_1=k_2, \! i.e. avem două tangente nedistincte la curbă în M_0. \!

  c. Punctul singular dublu se numeşte punct izolat, dacă \Delta <0 \; \Rightarrow \; k_{1, 2} \in \mathbb R \cup \{ \pm \infty \} \! cu k_1 \neq k_2, \! i.e. nu avem tangente reale în M_0 \! (cele două tangente sunt imaginare).

Clasificarea punctelor singulare.png

Clasificarea punctelor singulare

Vezi şi Edit

Resurse Edit

Also on Fandom

Random Wiki