Fandom

Math Wiki

Propoziție

1.029pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

Introducere Edit

Din punct de vedere logic, o teorie ştiinţifică este un sistem de propoziţii (enunţuri, legi, afirmaţii) adevărate sau considerate astfel.

Logica nu se ocupă cu definirea noţiunii de propoziţie şi nici cu cea a adevărului şi a falsului, considerându-le noţiuni primare deci ce nu pot fi definite.

O propoziţie p nu poate fi decât:

  • adevărată şi scriem: v(p) =1. \!
  • falsă şi scriem: v(p) = 0. \!

Numerele 1 şi 0 se numesc valori de adevăr, primul desemnând adevărul, iar al doilea falsul.

Operatori logici Edit

  • negaţia notată cu \neg \!:

Negaţia lui p (notată şi \overline p \!) este adevărată dacă şi numai dacă p este falsă.

  • conjuncţia notată cu \land \!:

p \land q \! este adevărată dacă şi numai dacă ambele propoziţii, p, q sunt adevărate.

  • disjuncţia notată cu \lor \!

p \lor q \! este adevărată dacă şi numai dacă măcar una din propoziţiile p, q este adevărată.

  • implicaţia notată cu \rightarrow \!:

r \rightarrow q \! este adevărată dacă şi numai dacă \overline p \land q \! este adevărată.

  • echivalenţa notată cu \leftrightarrow \!:

p \leftrightarrow q \! este adevărată dacă şi numai dacă (p \rightarrow q) \land (q \rightarrow p) \! este adevărată.

Toate acestea pot fi sintetizate în următorul tablou de adevăr:

v(p) \!  v(q) \! v(\overline p) \!  v(p \lor q) \! v(p \land q) \!  v(p \rightarrow q) \!  v(p \leftrightarrow q) \!
1 1 0 1 1 1 1
1 0 0 1 0 0 0
0 1 1 1 0 1 0
0 0 1 0 0 1 1

Observaţii.

  • Dacă propoziţia (p \rightarrow q) \! este adevărată, vom nota (p \Rightarrow q). \!
  • Dacă propoziţia (p \leftrightarrow q) \! este adevărată, vom nota (p \Leftrightarrow q). \!

Also on Fandom

Random Wiki