Fandom

Math Wiki

Număr prim

1.029pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

În alte limbi
* English

Un element din mulţimea numerelor naturale se numeşte număr prim dacă este mai mare strict decât 1 şi nu admite alţi divizor afară de 1 şi de el însuşi.

Teorema 1 Edit

Orice număr natural, mai mare decât 1, are cel puţin un divizor prim.

Demonstraţie.

Presupunem prin reducere la absurd că există un număr n>1 \! care nu are divizori primi. Notăm cu \mathcal S mulţimea acestor numere pe care deci am presupus-o nevidă şi cum \mathbb N \! este bine ordonată, există un cel mai mic element în \mathcal S pe care îl notăm n_0 \!. Atunci n_0 \! este număr compus, deci există a, b \in \mathbb N \!, cu 1< a, b < n_0 \! şi n_0 = ab. \!

Pentru a nu contrazice alegerea lui n_0 \!, avem a \notin \mathcal S, adică a are un divizor prim care va fi un divizor şi pentru n_0 \!, ceea ce contrazice faptul că n_0 \in \mathcal S. \!

Teorema 2 Edit

Dacă n este un număr compus, atunci are cel puţin un divizor prim mai mic strict decât \sqrt n. \!

Demonstraţie

Cum n este compus, fie n=ab cu 1< a \le b < n.\! Dacă a> \sqrt n, \! atunci n= ab> n, \! ceea ce este fals. Deci a< \sqrt n. \! Conform teoremei 1, a are un divizor prim. Deci n are un divizor prim \le \sqrt n \!

Vezi şi Edit

Resurse Edit

Numere
Complexe \mathbb{C}
Reale \mathbb{R}
Raţionale \mathbb{Q}
Întregi \mathbb{Z}
Naturale \mathbb{N}
Unu
Prime
Compuse
Zero
Negative
Fracţionare
Fracţie proprie
Fracţie improprie
Iraţionale
Algebrice iraţionale
Transcendente
Imaginare

Also on Fandom

Random Wiki