Fandom

Math Wiki

Niels Henrik Abel

1.029pages on
this wiki
Add New Page
Comment1 Share

Abel pe un timbru.png

Niels Henrik Abel

Niels Henrik Abel (1802 - 1829) a fost un matematician norvegian. În pofida unei vieţi scurte, contribuţiile sale în algebră şi teoria funcţiilor sunt deosebit de numeroase.

Aptitudinea pentru matematică şi-o dovedeşte încă din tinereţe.

A demonstrat primul (1824) imposibilitatea rezolvării, cu ajutorul radicalilor, a ecuaţiilor algebrice de grad mai mare decât patru, în forma lor generală. A studiat (1825 - 1826) un tip de integrale care îi vor purta numele.

A creat, concomitent cu Carl Jacobi (1804-1851), teoria funcţiilor eliptice, cărora le-a stabilit dubla periodicitate şi teorema de adiţiune, acel "monumentum aere perennius" (un monument mai trainic decât bronzul) cum a denumit-o A.M. Legendre (1752-1833). Teorema generalizată priveşte o clasă de integrale de forma \int f(x, y) dx, \! unde f(x, y) \! este o funcție rațională, iar y o funcție algebrică. Abel a arătat că între limitele unor astfel de integrale există o relaţie de tip:

\sin(x +y) = \sin x \cdot \cos y + \sin y \cdot \cos x. \!

Pe acestea le-a numit Jacobi integrale abeliene.

Abel şi-a concentrat atenţia asupra funcțiilor eliptice şi a studiat dubla periodicitate a acestora. A descoperit diferite tipuri de ecuaţii rezolvabile prin radicali, numite ecuații abeliene.

Cu ocazia apariţiei controversei în legătură cu seriile divergente, Abel a afirmat că acestea "sunt, în totalitatea lor, o invenţie a diavolului", ca urmare a faptului că descoperirea acestora a produs confuzii şi haos.

Abel s-a mai ocupat de funcţiile transcendente, de sriile binomiale (1826), de generalizarea binomului lui Newton, de funcţiile de mărime complexe, de funcțiile hipereliptice.

În 1828, a considerat un tip de ecuaţii funcţionale şi ecuaţiile algebrice abeliene.

Lucrări Edit

  • Mémoire sur les fonctions inverses aux transcendantes elliptiques (1823)
  • Mémoire sur les equations algébriques où on démontre l'impossibilité de la résolution de l'équation général du cinquième degré (1824)
  • Mémoire sur une propriété générale d'une classe très étendue de fonctions trancendantes (1826-1841)
  • Recherches sur les fonctions elliptiques (1827).

Vezi şi Edit

Also on Fandom

Random Wiki