Fandom

Math Wiki

Mulțime ordonată

1.029pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

Definiţia 1. O mulțime A împreună cu o relație de ordine parţială în A formează un sistem parţial ordonat şi se notează cu (A, \mathcal R). \! Mulţimea se va numi mulţime parţial ordonată sau pe scurt, mulţime ordonată.

Definiţia 2. O mulţime A împreună cu o relaţie de ordine totală în A se numeşte sistem total ordonat şi se notează tot cu (A, \mathcal R). \!

Mulţimea numerelor reale împreună cu relaţia \mathcal R = \{ (x, y) \in \mathbb R^1 \times \mathbb R^1  \; | \; x-y \le 0 \} \! este un sistem total ordonat.

Definiţia 3. Fie (A, \mathcal R). \! un sistem parţial ordonat şi A' \! o submulţime a lui A: A' \subset A. \! Un element a \in A \! este majorant pentru mulţimea A' \! dacă verifică a' \mathcal R a \! oricare ar fi a' \in A'. \! Un majorant a^* \! pentru A' \! este margine superioară a lui A' \! dacă a^* \! verifică a^* \mathcal R a \! pentru orice majorant a al lui A' .\! Marginea superioară a lui A' \! dacă există se notează cu \sup A'. \!

Definiţia 4. Fie (A, \mathcal R) \! un sistem parţial ordonat şi A' \! o submulţime a lui A: A' \subset A. \! Un element a \in A \! este minorant pentru mulţimea A' \! dacă verifică a \mathcal R a' \! pentru orice a' \in A'. \! Un minorant a_* \! pentru A' \! este margine inferioară pentru A' \! dacă a_* \! verifică a \mathcal R a_* \! pentru orice minorant a al lui A'. \! Marginea inferioară a lui A' \! dacă există se notează cu \inf A'. \!

Definiţia 5. Fie (A, \mathcal R) \! un sistem parţial ordonat. Un element a \in A \! este maximal dacă pentru orice a' \in A \! cu proprietatea a \mathcal R a' \! rezultă a' \mathcal R a. \!

Observaţie: Familia \mathcal P(X) \! a părţilor unei mulţimi X cu relaţia de incluziune \mathcal R =  \!" \subset \!" este un exemplu bun pentru ilustrarea acestor concepte. Sistemul parţial ordonat este (\mathcal P(X); \subset). \! O margine superioară a unei mulţimi \mathcal B \subset \mathcal P(X) \! este orice submulţime a mulţimii X care conţine mulţimea \bigcup_{B \in \mathcal B} B \! iar mulţimea \bigcup_{B \in \mathcal B} B \! este marginea superioară a mulţimii \mathcal B. \! Analog, mulţimea \bigcap_{B \in \mathcal B} B \! este marginea inferioară a mulţimii \mathcal B. \! Singurul element maximal în mulţimea \mathcal P(X) \! este mulţimea X.

Vezi şi Edit

Also on Fandom

Random Wiki