Fandom

Math Wiki

Măsură Lebesgue

1.029pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

Măsura Lebesgue pe \mathbb R \! Edit

Un interval de numere reale este o mulțime J \subseteq \mathbb R \! cu proprietatea că, pentru orice x, y \in J \! şi pentru orice z cu x<z < y, \! rezultă că z \in J. \!

Fie J un interval şi fie a = inf \; J \! şi b= sup \; J; \! atunci (a, b) \subseteq J \subseteq [a, b], \! unde (a, b)  = \{ x \in \mathbb R\; : \; a<x < b \} \! şi [a, b] = \{ x \in \mathbb R \; : \; a \le x \le b \}. \! Dacă a = - \infty \! sau b= + \infty, \! atunci intervalul J este nemărginit; dacă a, b \in \mathbb R, \; \; J \! este unul dintre intervalele mărginite (a, b), \; (a, b], \; [a, b), \; [a, b]. \!

Fie \mathcal J \! familia tuturor intervalelor (mărginite sau nemărginite) din \mathbb R; \! pentru orice interval J \in \mathcal J \! vom nota cu |J| \! lungimea acestui interval (|J|= + \infty \! dacă J este nemărginit). Vom conveni ca \varnothing = (a, a) \in \mathcal J \! şi atunci |\varnothing|=0 \!

Dacă J \in \mathcal J \! şi x \in \mathbb R \! atunci x+ J = \{ x+ y \; : \; y \in J \} \in \mathcal J \! şi |x+ J| = |J|. \!

Întrebările la care dorim să răspundem sunt următoarele:

  1). Există o funcție de mulţime \lambda \! defintă pe familia tuturor submulţimilor lui \mathbb R, \; \mathcal P(\mathbb R), \! care să verifice următoarele proprietăţi:

  a). \lambda (\bigcup_{n=1}^{\infty} A_n) = \sum_{n=1}^{\infty} \lambda (A_n), \; \forall (A_n) \subseteq \mathcal P(\mathbb R), \; A_n \cap A_m = \varnothing, \; \forall n \neq m, \!

  b). \lambda (J) =|J|, \; \forall j \in \mathcal J, \!

  c). \lambda(x+A) = \lambda(A), \; \forall A \subseteq \mathbb R, \; \forall x \in \mathbb R ? \!

Precizăm de la început că o astfel de funcţie nu există. Atunci se impune o a doua întrebare:

  2). Care este cea mai amplă clasă \mathcal A \subseteq \mathcal P(\mathbb R) \! la care putem prelungi funcţia de lungime a intervalelor astfel încât prelungirea să verifice cele trei proprietăţi de mai sus pe \mathcal A \!?

Vezi şi Edit

Resurse Edit

Also on Fandom

Random Wiki