Fandom

Math Wiki

Limite extreme ale unui șir

1.029pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

Prin dreapta încheiată se înţelege mulţimea:

\overline {\mathbb R} = \mathbb R \cup {- \infty , + \infty}. \!

Pe mulţimea \overline {\mathbb R}  \! se consideră relația de ordine obţinută prin prelungirea relaţiei de ordine de pe \Gamma \! astfel:

- \infty < \infty, \; - \infty < x \! şi x < \infty, \; \forall x \in \Gamma. \!

În felul acesta, \overline {\mathbb R}  \! este o mulțime ordonată.

Dacă A \subset \Gamma \! este o mulţime nevidă care nu este majorată, definim sup \; A = + \infty. \! În mod analog, dacă A nu este minorată definim inf \; A = - \infty. \! Cu această convenţie, orice mulţime de numere reale este mărginită în \overline {\mathbb R}. \!

Operațiile algebrice de pe \mathbb R \! se extind pe \overline {\mathbb R}, \! fără însă să fie peste tot definite şi anume:

\infty + x = \infty, \; \forall x \in \overline {\mathbb R}, \; x \neq - \infty \!
- \infty + x = - \infty, \; \forall x \in \overline {\mathbb R}, \; x \neq \infty \!
\infty \cdot x = \begin{cases} \infty \; daca \; x>0 \\- \infty \; daca \; x<0  \end{cases}, \; x \in \overline {\mathbb R}. \!

Definiţia 1. Un șir de numere reale \{ x_n \} \! are limita \infty \! (respectiv - \infty \!) dacă:

\forall \varepsilon \in \Gamma, \; \exists n_{\varepsilon} \mathbb R  \! astfel încât x_n > \varepsilon \! (respectiv x_n < \varepsilon \!), \forall n \ge n_{\varepsilon}. \!

Se folosesc notaţiile: \lim_{n \to \infty} x_n = \infty \! (respectiv \lim_{n \to \infty} x_n = - \infty \!).

Propoziţia 1. Orice şir monoton de numere reale are limită în \overline {\mathbb R}. \! Orice şir de numere reale conţine un subşir care are limita în \overline {\mathbb R}. \!

Demonstraţie.

Fie \{ x_n \} \! un şir monoton de numere reale. Dacă \{ x_n \} \! este mărginit superior, atunci \{ x_n \} \! este convergent, deci are limită finită. (Teorema ...)

Dacă \{ x_n \} \! nu este mărginit superior, atunci pentru \forall \varepsilon \in \Gamma, \; \exists x_{n_{\varepsilon}} > \varepsilon. \! Cum \{ x_n \} \! este crescător vom avea x_n > \varepsilon, \; \forall n \ge n_{\varepsilon}, \! deci \lim_{n \to \infty} x_n = + \infty. \! Dacă \{ x_n \} \! este descrescător, se procedează în mod analog.

Fie acum \{ x_n \} \! un şir de numere reale oarecare. Dacă \{ x_n \} \! este mărginit, atunci din Lema lui Cesàro rezultă că există un subşir \{ x_{n_k} \} \! convergent. Să presupunem că \{ x_n \} \! nu este mărginit (de exemplu nu este mărginit superior). vom arăta în acest caz că există un subşir care are limita + \infty. \! Într-adevăr, există o infinitate de termeni ai şirului mai mari ca 1. Fie x_k >1. \! De asemenea, există o infinitate de termeni ai şirului mai mari ca 2. Atunci putem alege k_2 > k_1 \! astfel încât x_{k_2}>2. \! Construim astfel prin inducţie un şir strict crescător de numere naturale \{ x_k \} \! cu proprietatea x_{k_n}>n. \! Rezultă \lim_{n \to \infty} x_{k_n}= \infty. \!

Definiţia 2. Fie \{ x_n \} \! un şir de numere reale şi a \in \overline {\mathbb R}. \! Spunem că a este punct-limită pentru şirul \{ x_n \} \! dacă există un subşir \{ x_{k_n} \} \! astfel încât a = \lim_{n \to \infty} x_{k_n} \!

Observaţia 1. Dacă un şir are limită, atunci acest şir are un singur punct limită care coincide cu limita sa.

Exemple

1) Şirul x_n = (-1)^n \! are două puncte limită: -1 şi 1.

2) Şirul x_n = n^{(-1)^n} \! are două puncte limită: 0 şi - \infty.

3) Şirul x_n = n \! are un singur punct limită: \infty. \!

4) Şirul x_n= \frac {(-1)^n}{n} \! are un punct limită: 0.

Teorema 1. Pentru orice şir de numere reale \{x_n \} \! există un cel mai mic punct limită (finit sau nu) şi un cel mai mare punct limită (finit sau nu).

Demontraţie.

Dacă \{x_n \} \! nu este majorat, atunci din Propoziţia 1 rezultă că există un subşir care are limita + \infty. \! Aşadar, + \infty \! este punct limită şi evident este cel mai mare.

Să presupunem acum că şirul \{x_n \} \! este majorat şi să notăm cu A mulţimea punctelor sale limită. Dacă A este vidă, atunci din Lema lui Cesàro rezultă că \{x_n \} \! nu este mărginită inferior. În această situaţie - \infty \! este singurul punct limită şi deci şi cel mai mare. Să presupunem acum că A \neq \varnothing. \! Cum \{x_n \} \! este majorat, rezultă că şi A este majorată, deci există sup \; A \in \Gamma \! (Teorema 1). Să observăm însă că \alpha = sup \; A \in A. \! Într-adevăr, din definiţia marginii superioare rezultă că \forall  \; p \in \mathbb R^* \! există a_P \in A \! astfel încât \alpha - \frac 1 p < a_P \le \alpha. \!

Limite extreme sir 3.png Limite extreme sir 4.png Limite extreme sir 5.png

Also on Fandom

Random Wiki