Fandom

Math Wiki

Legea fluxului electric

1.029pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

Legea fluxului electric este o lege de stare, generală din cadrul teoriei clasice (Maxwell - Hertz) asupra electromagnetismului. Se exprimă în formele integrală şi diferenţială (locală).

Forma integrală Edit

Forma integrală a legii se referă la fluxul electric într-o suprafaţă închisă S situată într-un câmp electric (fig. 1) şi are enunţul:

Fluxul electric prin orice suprafaţă închisă \Sigma, \! aşezată în câmpul electromagnetic, având orice formă şi orice poziţie, în oricare moment este egal cu suma algebrică a sarcinilor electrice adevărate ce aparţin corpurilor din interiorul supafeţei:

{\; }_{\underset{S}{\grave O}} \vec D d \vec s = Q \!

unde Q = \sum_{k} Q_k. \!   (1)

Sarcinile electrice din exteriorul suprafeţei închise nu modifică fluxul electric prin suprafaţa S. Dacă Q=0, \! atunci legea devine:

\int_{\Sigma} \vec D d \vec s =0. \!   (2)
Legea fluxului electric, fig. 1.png

Fig. 1. Schiţă explicativă pentru legea fluxului electric.

Forma diferenţială (locală) Edit

Forma locală a acestei legi se poate obţine din forma integrală (1). În acest sens, admitem că volumul v_{\Sigma} \! delimitat de \Sigma \! este un domeniu de continuitate pentru câmpul de vectori \vec D, \! deci că nu există suprafeţe, linii sau puncte unde s-ar găsi sarcini electrice adevărate, care ar cauza discontinuităţi pentru \vec D. \! Într-un astfel de domeniu pot exista numai sarcini electrice volumetrice cu densitatea \rho_V, \! încât:

Q= {\; }_{\underset{S}{\grave O}} r_v dv \!   (3)

În aceste condiţii se poate realiza transformarea de integrală de tip Gauss-Ostrogradski:

\int_{\Sigma} \vec D d \vec s = \int_{v_{\Sigma}} div \vec D d \vec v \!   (4)

Înlocuind relaţiile (3) şi (4) în (1) şi renunţând la operaţia de inegrare, rezultă forma diferenţială (locală) a legii::

div \vec D = r_V \!   (5)

cu următorul enunţ:

Divergenţa volumetrică a vectorului câmp \vec D, \! calculată în oricare punct al unui domeniu de continuitate, este egală cu densitatea volumetrică a sarcinii electrice adevărate din acel punct.

Dacă în domeniul de volum v_{\Sigma}, \! există suprafeţe încărcate cu sarcini electrice de densitate \rho_s \! (fig. 2), în puncte ale unei astfel de suprafeţe div \vec D = \infty \! şi, în consecinţă, se operează cu divergenţa superficială:

div_s \vec D = r_s \!   (6)
Legea fluxului electric, fig. 2.png

Fig. 2. Suprafaţă încărcată cu sarcini electrice adevărate

Considerând că \vec D_1 \! şi \vec D_2 \! sunt inducţiile electrice în puncte foarte apropiate de o parte şi de alta a suprafeţei S_{12} \! (fig. 2), atunci:

div_s \vec D = \vec n_{12} \times (D_2- D_1) = - D_{1n} + D_{2n}, \!   (7)

unde n_{12} \! este versorul normal la suprafaţă, iar D_{1n} = \vec n_{12} \vec D_1 \! şi D_{2n} = \vec n_{12} \vec D_2 \! sunt valorile componentelor normale la aceeaşi suprafaţă ale inducţiei electrice.

Rezultă:

D_{2n} - D_{1n} = r_s \!   (8)

sau

\varepsilon_1 \left ( \frac{\partial V}{\partial n} \right )_1 - \varepsilon_2 \left ( \frac{\partial V}{\partial n} \right )_2= \rho_s \!   (9)

unde:

\frac{\P V}{\P n} = E_n \!   (10)

şi

D_n = e E_n. \!   (11)

Aşadar, pentru \rho_s \neq 0, \! componentele inducţiei electrice, normale la suprafaţa S_{12}, \! sunt discontinui, D_{1n} {}^1 D_{2n} \! (nu se conservă), iar pentru \rho_s = 0 \! aceste componente sunt continui, D_{1n} = D_{2n} \! (se conservă).

Vezi şi Edit

Also on Fandom

Random Wiki