Fandom

Math Wiki

Inel

1.029pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

Definiţii Edit

În cele ce urmează, se lucrează numai cu inele unitare.

Un triplet (A, +, \cdot), \! unde A este o mulţime nevidă iar "+" şi "\cdot \!" sunt două legi de compoziţie pe A (numite adunare şi înmulţire), se numeşte inel dacă:

  (G): (A, +) \! este grup abelian (comutativ)

  (M): (A, \cdot) \! este monoid

  (D): înmulţirea este distributivă la stânga şi la dreapta faţă de adunare:

\forall x, y, z \in A, \; x(y+z) = xy + xz, \; \; (y+z)x= yx+zx. \!

În cele ce urmează (dacă nu este pericol de confuzie) când vom vorbi despre un inel A, vom pune în evidenţă doar mulţimea A (operaţiile aditivă şi multiplicativă subînţelegându-se).

Notăm prin 0 elementul neutru al operaţiei de adunare, iar pentru a \in A, \! prin "-a \!" vom nota opusul lui a.

Dacă în inelul A legea de compoziţie "\cdot \!" admite element unitate, notat prin 1, vom spune că inelul A este unitar.

Spunem că inelul A nu are divizori ai lui zero, dacă x \neq 0, \; y \neq 0 \; \Rightarrow \; xy \neq 0; \! în caz contrar spunem că A este inel cu divizori ai lui zero.

Dacă A este un inel unitar şi 0=1, \! vom spune despre A că este inelul nul. În caz contrar, vom spune că A este inel nenul.

Un inel A se numeşte comutativ dacă satisface şi axioma:

(M_3) \; xy=yx , \; \forall x, y \in A. \!

Un inel comutativ, cu cel puţin două elemente şi fără divizori ai lui zero, se numeşte domeniu de integritate (sau inel integru).

Morfism de inele Edit

Fie inelele (A, +, \cdot), \! şi (A, \oplus, \odot). \! O funcţie  f: A \rightarrow A' \! se numeşte morfism de inele dacă, \forall x, y \in A: \!

1) f(x +y) = f(x) \oplus f(y); \!

2) f(x \cdot y) = f(x) \odot f(y); \!

3) f(1) = 1', \! unde 1 este unitatea inelului A şi 1' \! unitatea lui A'. \!

Un morfism de inele bijectiv se numeşte izomorfism. Vom spune că inelul A este izomorf cu inelul A', \! şi scriem A \simeq A', \! dacă există cel puţin un izomorfism f: A \rightarrow A'. \!

Subinel Edit

Elementele inversabile ale unui inel A se numesc unităţi ale lui A. Notăm cu U(A) \! mulţimea subunităţilor inelului A.

Fie A un inel; U(A) \! este grup în raport cu operaţia indusă de înmulţirea lui A, numit grupul unităţilor inelului A.

Fie (A, + , \cdot) \! un inel cu elementul unitate notat 1 şi S \subset A; \! S se numeşte subinel al lui A dacă (S, +, \cdot) \! este inel şi 1 \in S. \!

Exemple de inele Edit

1. Se poate demonstra că (\mathbb Z, +, \cdot) \! este inel comutativ unitar.

2. Dacă vom considera A = 2 \mathbb Z = \{ 2n \; : \; n \in \mathbb Z \}, \! atunci (A, +, \cdot) \! este exemplu de inel comutativ neunitar (căci 1 \not \in 2 \mathbb Z \!).

3. Numerele complexe a + bi, \! cu a, b \in \mathbb Z \! se numesc întregi ai lui Gauss (de exemplu: 2+3i, \; -1+2i, \; 4=4+0i, \; i=0 +1 \cdot i \! sunt întregi ai lui Gauss). Notăm \mathbb Z[i] = \{ a+bi \; | \; a, b \in \mathbb Z \} \! mulţimea întregilor lui Gauss. (\mathbb Z[i], +) \! este un inel integru.

4. Fie I o mulţime nevidă şi A un inel. Notăm A^I = \{ f \; | \; f: I \rightarrow A \} \! mulţimea tuturor funcţiilor f: I \rightarrow A. \! Pentru f, g \in A^I \! şi x \in I , \! f(x) \! şi g(x) \! sunt elemente ale inelului A. Putem defini astfel funcţiile f + g : I \rightarrow A, \; (f+g) (x) = f(x)+ g(x), \; x \in I \! şi fg: I \rightarrow A, \; (fg)(x) = f(x) \cdot g(x) \! numite suma, respectiv produsul funcţiei f cu funcţia g.

5. Fie A un inel comutativ. Notăm A[X] \! mulţimea polinoamelor cu coeficienţi în A. (A[X], +, \cdot) \! este inel.

6. Fie f \in A[X]. \! Funcţia f^*: A \rightarrow A \! definită prin f^*(x) = f(x) \in A, \; \forall x \in A, \! este numită funcţia polinomială asociată polinomului f. Vom nota funcţia f tot cu f.

7. Zerourile funcţiei polinomiale f, se numesc rădăcini (din A) ale polinomului f. Aşadar, un element \alpha \in A este rădăcină (din A) a polinomului f \in A[X] \! dacă f(\alpha) =0. \!

8. Dacă \mathbb Z_n \! este mulţimea claselor de resturi modulo n, atunci (\mathbb Z_n, +, \cdot ) \! este inel unitar comutativ cu n elemente.

9. Vezi şi Inel de matrici

Observaţie. Dacă A este un inel unitar, rezultă că adunarea de pe A este comutativă.

Într-adevăr, calculând pentru a, b \in A, \! (a+b)(1+1) \! în două moduri (ţinând cont de distributivitatea la stânga şi la dreapta înmulţirii faţă de adunare) obţinem egalitatea:

a+a+b+b = a+b+a +b, \!

de unde

a+b=b+a. \!

Observaţie. Notarea generică cu litera A a unui inel oarecare se explică prin aceea că în limba franceză noţiunea matematică corespunzătoare se traduce prin anneau.

În anumite cărţi, un inel oarecare se notează prin R de la faptul că în limba engleză noţiunea matematică de inel se traduce prin ring.

Propoziţie. Dacă A este un inel, atunci:

(i). a \cdot 0 = 0 \cdot a = 0, \! pentru orice a \in A \!

(ii). a (-b) = (-a)b = -(ab) \! şi (-a)(-b) = ab, \! pentru orice a, b \in A \!

(iii). a(b-c) = ab-ac \! şi (a-b)c=ac-bc, \! pentru orice a, b \in A \!

(iv). a(b_1+b_2 + \cdots + b_n)= ab_1+ ab_2 + \cdots + ab_n \! şi (a_1+a_2+ \cdots + a_n)b= a_1b+ a_2b + \cdots + a_nb,  \! pentru orice a, b, a_i, b_i \in A, 1 \le 1 \le n \!

(v). Dacă a, b \in A, \; n \in \mathbb N^* \! şi ab=ba \! avem egalităţile:

a^n-b^n= (a-b)(a^{n-1}+ a^{n-2}b+ \cdots + ab^{n-2} + b^{n-1}) \!
a^{2n+1}+b^{2n+1}= (a+b)(a^{2n}- a^{2n-1}b+ \cdots - ab^{2n-1} + b^{2n}). \!

Demonstraţie.

(i). Totul rezultă din 0+0=0.

(ii). Totul rezultă din (i) şi din aceea că b+(-b)=0.

(iii). Rezultă din (ii).

(iv). Se face inducţie matematică după n.

(v). Se fac calculele în membrul drept. QED.

Observaţie. Definind pentru a \in A \! şi n \in \mathbb Z \!

na= \begin{cases} \underset{n \; ori}{\underbrace{a+ \cdots + a}} & daca \; n>0 \\ \\ 0 & daca \; n=0 \\ \\ \underset{-n \; ori}{\underbrace{(-a)+ \cdots + (-a)}} & daca \; n<0,  \end{cases} \!

atunci

(vi). a(nb) = (na)b = n(ab) \! pentru orice a, b \in A \! şi n \in \mathbb Z \!

(vii). Dacă A este un inel unitar, a, b \in A, \; ab=ba \! şi n \in \mathbb N^*, \! avem egalitatea (a+b)^n = \sum_{k=0}^n C_n^k a^{n-k} b^k \! (prin definiţie a^0=1 \!).

Egalitatea de la (vi) rezultă din (iv) iar (vii) se demonstrează prin inducţie matematică după n ţinând cont de faptul că C_n^k + C^{k+1}_n = C^{k+1}_{n+1} \! pentru orice n \in \mathbb N^* \! şi 0 \le k \le n . \!

Definiţie. Prin unităţile U(A) \! ale inelului unitar A înţelegem unităţile monoidului (A, \cdot), \! adică Nu s-a putut interpreta (eroare lexicală): U(A) = \{ a \in A \; | \; \exists b \in A \; a.î. \; ab=ba=1 \}. \!

În mod evident, (U(A), \dot ) \! este grup.

De exemplu, U(\mathbb Z) = \{ \pm 1 \} \! iar dacă A este inel unitar şi n \in \mathbb N, \; n \ge 2, \! atunci U(M_n(A)) = \{M in M_n(A) | \; det (M) \neq 0  \}. \!

Grupul (U(M)_n(A), \cdot) \! se notează prin GL_n(A) \! şi se numeşte grupul liniar general de grad n peste A.

Exemple de inele comutative Edit

Inel comutativ 1.png Inel comutativ 2.png

Vezi şi Edit

Resurse Edit

Also on Fandom

Random Wiki