Fandom

Math Wiki

Grup

1.029pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

Un cuplu (G, *), \! format dintr-o mulţime nevidă G şi cu o lege de compoziţie "* \!" pe G, se numeşte grup dacă legea de compoziţie este asociativă, are element neutru şi orice element din M este simetrizabil.

Dacă, în plus, legea "* \!" este comutativă, atunci G se numeşte grup comutativ sau abelian.

Un cuplu (M, *) \! format cu o mulţime nevidă M şi o lege de compoziţie "* \!" pe M se numeşte monoid dacă legea "* \!" este asociativă şi are element neutru.

Reguli de simplificare într-un grup

Fie (G, *), \! un grup. Pentru orice a, b, c \in G \! avem:

a*b= a*c \Rightarrow b=c \! şi
b*a= c*a \Rightarrow b=c. \!

Grupuri de matrice Edit

GL_2 (\mathbb R) = \{ A \in \mathcal M_2(\mathbb R) \; | \; \mathit {det} A \neq 0 \} \!

înzestrat cu înmulţirea formează un grup numit grupul general liniar de grad 2.

Submulţimile

SL_2 (\mathbb R) = \{ A \in GL_2 (\mathbb R) \; | \; |A|=1 \}, \!
O(2) = \{ A \in GL_2 (\mathbb R) \; | \; {}^tA=A^{-1} \},\!
SO(2)= \{ A \in O(2) \; | \; \mathit {det}A =1 \}, \!

înzestrate cu înmulţirea matricelor formează grupuri de matrice, numite respectiv grupul special liniar de grad 2 peste \mathbb R, \! grupul ortogonal de grad 2 şi grupul ortogonal special de grad 2.

Pentru n \in \mathbb N^* \! pot fi definite grupurile SL_n (\mathbb Q), SL_n(\mathbb R) \! şi SL_n (\mathbb C), \! numite grupul special liniar de grad n peste \mathbb Q, \mathbb R, \! respectiv \mathbb C. \! De asemenea, pot fi introduse grupurile O(n) \! şi SO(n), \! numite respectiv grupul ortogonal de grad n şi grupul ortogonal special de grad n.

Morfism de grupuri Edit

Fie grupurile (G, \circ) \! şi (G', *). \! Funcţia f:G \rightarrow G' \! se numeşte morfism de grupuri dacă:

f(x \circ y) = f(x) * f(y), \; \forall x, y \in G. \!

Fie (G, \circ) \! şi (G', *). \! două grupuri. O funcţie f:G \rightarrow G' \! se numeşte izomorfism de grupuri dacă:

(1) f(x \circ y) = f(x) * f(y), \; \forall x, y \in G \!

(2) f este bijectivă.

Spunem că grupul G \! este izomorf cu grupul G' \! şi scriem G \simeq G', \! dacă există un izomorfism f:G \rightarrow G'. \! În caz contrar, spunem că grupul G \! nu este izomorf cu grupul G' \! şi scriem G \not \simeq G'. \!

Dacă G este grup, atunci un morfism (izomorfism) f:G \rightarrow G \! se numeşte endomorfism (respectiv automorfism) al grupului G.

Grup de permutări Edit

Fie A o mulţime finită cu n elemente, n \in \mathbb N^*. \! O funcţie bijectivă \sigma: A \rightarrow A \! se numeşte permutare a mulţimii A. Vom nota cu S_A \! mulţimea tuturor permutărilor mulţimii A.

Pentru \sigma , \pi \in S_A, \! compunerea permutărilor \sigma \! şi \pi \! este funcţia \sigma \circ \pi :A \rightarrow A, \! cu (\sigma \circ \pi) (x) = \sigma (\pi (x)), \; x \in A. \! Funcţia \sigma \circ \pi \! este de asemenea bijectivă, deci \sigma \circ \pi \in S_A. \! (S_A, \circ) \! este grup. Grupul permutărilor mulţimii \{1, 2, \cdots , n \} \! se notează (S_n, \circ). \!

Subgrup Edit

Fie (G, *) \! un grup şi H o parte stabilă a lui G. (H, *) \! se numeşte subgrup al lui G dacă (H, *) \! este grup.

Fie (G, \cdot) \! un grup de element neutru e şi a \in G. \! Spunem că a este element de ordin finit al grupului G dacă există m>0 \! astfel încât d^m=e .\!

Dacă a este element de ordin finit, atunci cel mai mic număr m>0 \! cu proprietatea a^m=e \! se numeşte ordinul lui a şi notăm ord \; a = m .\!

Grup de transformări geometrice Edit

O aplicaţie T: \mathcal P \rightarrow \mathcal P \! se numeşte transformare geometrică a planului \mathcal P. \! Vom spune că T este izometrie dacă T conservă distanţele dintre puncte:

d(T(A), T(B)) = d(A, B), \; \forall A, B \in \mathcal P. \!

Notăm cu \mathrm {Izom}(\mathcal P) \! mulţimea tuturor izometriilor planului \mathcal P. \! Dacă T_1 \! şi T_2 \! sunt izometrii, atunci şi T_1 \circ T_2 \! este o izometrie. (\mathrm {Izom}(\mathcal P), \circ) \! este un grup, numit grupul izometriilor planului \mathcal P.\!

Fie F o figură plană, F \subset \mathcal P \! şi T: \mathcal P \rightarrow \mathcal P \! o izometrie; notăm cu T(F) = \{ T(P) \; | \; P \in F \}. \! Spunem că T invariază (global) pe F dacă T(F)= F.\!

Notăm cu \mathrm {Sim} (F) \! mulţimea tuturor izometriilor care invariază pe F. \mathrm {Sim} (F) \! este un subgrup al grupului (\mathrm {Izom}(\mathcal P), \circ) \!, numit grupul de simetrie al lui F.

Fie n \in \mathbb N, \; n \ge 3 \! şi P_n \! un poligon regulat cu n laturi din planul \mathcal P. \! Grupul de simetrie al lui P_n \! se notează D_n = \mathrm{Sym}(P_n) \! şi se numeşte grupul diedral.

Vezi şi Edit

Resurse Edit

Also on Fandom

Random Wiki