Fandom

Math Wiki

Gottfried Wilhelm Leibniz

1.029pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

Wilhelm Gottfried von Leibniz(1646-1716)-matematician si filosof german.In matematica,independent si,in acelasi timp cu Newton,a elaborat calculul diferential si calculul integral.S-a nascut la Leipzig,Germania la 1 iulie 1646.Tatal lui,Friedrich,era profesor de filosofie si totodata a detinut diferite posturi administrative la Universitatea din Leipzig,iar mama,Katherina Schmuck,provenea dintr-o familie academica.

Ca matematician,Leibniz a fost in intregime un mare autodidact.La varsta de 27 de ani,cand a facut prima sa calatorie in Anglia(1673),cunostintele sale de matematici,asa cum a afirmat el insusi,erau reduse.Dar talentul tau de matematician s-a manifestat totusi foarte devreme in cercetarile sale de analiza combinatorie expuse in lucrarea "Dissertatio de arte combinatoria"(1666) in carea studiat permutarile,a introdus termenul de "permutare ciclica",a calculat suma seriilor aritmetice finite,a stabilit triunghiul armonis cu ajutorul caruia a calculat sumele catorva serii armonice infinite si a stabilit criteriul de convergenta a seriilor alternate numit astazi "criteriul lui Leibniz".Dar cea mai mare realizare a sa in matematica a fost descoperirea calculului diferential(numit si calcul infinitezimal).Leibniz a plecat de la problema tangentelor,spre deosebire de Newton care a descoperit varianta sa numita de el "calculul fluxiunilor",plecand de la cvadratura(dererminarea ariei marginita de curbe,sau de o curba si un segment de dreapta)curbelor.Din documente a rezultat ca Leibniz era deja in posesia noului calcul 1676.El si-a publicat metoda,in 1684,intr-un articol intitulat "Nova methodus pro maximis et minimis itemque tangentibus quae nec fractas nec irrationales quantitates muratur,et singulare pro illis calculi genus"(Noua metoda a maximelor si a minimelor precum si a tangentelor,pentru care nu sunt o piedica nici marimile fractionare,nici cele irationale,si un calcul special pentru aceasta),care contine cele mai simple reguli de derivare,numindu-si algoritmul "calcul diferential".Dupa acest articol au urmat alte lucrari in care a dezvoltat calculul diferential:rezolvarea unor ecuatii diferentiale,calculul derivatelor de ordin superior etc.

In 1702,Leibniz a publicat un articol care continea calculul integralelor fractiilor rationale prin metoda descompunerii in fractii elementare,rezultatul fiind obtinerea unor functii trigonometrice sau logaritmice.

Leibniz a inventat si o masina de calcul aritmetic,superioara celei cunoscute de Pascal in 1645,fapt pentru care el poate fi considerat printre precursorii ciberneticii.

Resurse Edit

Also on Fandom

Random Wiki