Fandom

Math Wiki

Glosar de topologie

1.029pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

Bine ordonată
O mulțime ordonată A se numeşte bine ordonată dacă orice submulţime nevidă a sa are prim element.
Complet ordonată
O mulțime ordonată A se numeşte complet ordonată dacă orice submulţime nevidă şi majorată a sa are supremum.
Convexă (mulțime \sim \!)
Fie A o mulțime ordonată şi X \subseteq A. \! X se numeşte convexă dacă pentru orice x, y \in X \! şi a \in A \! cu proprietatea x \le a \le y \! rezultă a \in X. \!
Infimum
Fie A o mulțime ordonată şi X \subseteq A, \; X \neq \varnothing. \! Dacă mulţimea majoranţilor lui X are cel mai mare element a \in A, \! atunci a se numeşte infimumul mulţimii X şi se notează inf \; A. \!
Majorant
Fie A o mulțime ordonată şi X \subseteq A. \! Un element a \in A \! se numeşte majorant al mulţimii X dacă:
x \le a \; \forall x \in X. \!
Majorată (mulțime \sim \!)
Fie A o mulțime ordonată şi X \subseteq A. \! Mulţimea X se numeşte majorată dacă:
\exists x \in X \! a.î.  x \ge a \; \forall a \in A \!
Maximal (element \sim \!)
Elementul a al mulţimii ordonate A se numeşte element maximal dacă x \in A \! şi x \ge a \! implică x=a. \!
Minimal (element \sim \!)
Elementul a al mulţimii ordonate A se numeşte element maximal dacă x \in A \! şi x \le a \! implică x=a. \!
Minorant
Fie A o mulțime ordonată şi X \subseteq A. \! Un element a \in A \! se numeşte minorant al mulţimii X dacă:
x \ge a \; \forall x \in X. \!
Minorată (mulțime \sim \!)
Fie A o mulțime ordonată şi B \subseteq A. \! Mulţimea X se numeşte minorată dacă:
\exists x \in X \! a.î.  x \le a \; \forall a \in A \!
Mulțime ordonată
Mulțimea A se numeşte ordonată dacă pe acesta s-a definit o relație de ordine.
Predecesor
Fie A o mulțime ordonată. Elementul y \in A \! se numeşte predecesorul lui x \in A \! dacă y<x \! şi y \le z < x \! implică y=z. \!
Prim element
Fie A o mulțime ordonată. Elementul a \in A \! se numeşte prim element dacă x \ge a \; \forall x \in A. \!
Relație de ordine
O relaţie binară \mathcal R \! în mulţimea A este o relaţie de ordine parţială dacă are următoarele proprietăţi: \mathcal R \! este relaţie parţială; \mathcal R \! este reflexivă; \mathcal R \! este antisimetrică; \mathcal R \! este tranzitivă, cu alte cuvinte, sunt satisfăcute simultan condiţiile:

1. (x, x) \in \mathcal R  \; \forall x \in A. \!
2. (x, y) \in \mathcal R \; \land \; (y, z) \in \mathcal R \; \Rightarrow \; (x, z) \in \mathcal R. \!
3. (x, y) \in \mathcal R \; \land \; (y, x) \in \mathcal R \; \Rightarrow \; x=y.  \!

Total ordonată
O mulțime ordonată A se numeşte total ordonată (sau liniar ordonată) dacă:
\forall a, b \in A  \; \Rightarrow \; a \le b \; \lor \; a \ge b. \!
Succesor
Fie A o mulțime ordonată. Elementul y \in A \! se numeşte predecesorul lui x \in A \! dacă y>x \! şi y \ge z > x \! implică y=z. \!
Supremum
Fie A o mulțime ordonată şi X \subseteq A, \; X \neq \varnothing. \! Dacă mulţimea majoranţilor lui X are cel mai mic element a \in A, \! atunci a se numeşte supremumul mulţimii X şi se notează sup \; A. \!
Ultim element
Fie A o mulțime ordonată. Elementul a \in A \! se numeşte ultim element dacă x \le a \; \forall x \in A. \!

Also on Fandom

Random Wiki