Fandom

Math Wiki

Funcție armonică

1.029pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

Generalităţi Edit

Funcţiile armonice sunt definite pe mulțimi deschise‎, submulţimi ale spațiilor euclidiene‎. Fie \Omega \! o submulţime nevidă, deschisă a lui \mathbb R^n, \; n \in \mathbb N^*. \! O funcție u: \Omega \rightarrow \mathbb C, \! de două ori diferențiabilă cu diferenţialele continui, este armonică pe \Omega \! dacă:

\Delta u \equiv 0, \!

unde \Delta = D_1^2 + D_2^2 + \cdots + D_n^2 \! şi D_j^2 \! este derivata parţială de ordinul doi după variabila din poziţia j. Operatorul diferențial‎‎ \Delta \! este numit laplacian, iar ecuaţia \Delta u \equiv 0, \! este numită ecuația Laplace.

Spunem că o funcţie u, definită pe o mulţime E \subset \mathbb R^n \! (care nu este neapărat deschisă), este armonică dacă poate fi extinsă către o funcţie armonică definită pe o mulţime ce include pe E.

Exemple Edit

1) u(x) = x_1^2 + x_2 ^2 - 2 x_3^2 + i x_2. \!

2) u: \mathbb R^n \setminus \{ 0 \}, \;  u(x) = |x|^{2-n}, \!

unde n>2.  \!

Proprietăţi Edit

Dacă k este un număr natural, notăm cu \mathcal C^k (\Omega) \! mulţimea funcţiilor de k ori derivabile cu derivatele continui şi definite pe \Omega \subset \mathbb R^n. \! Remarcăm că, pentru orice E \subset \mathbb R^n, \! mulţimea \mathcal C^{\infty} (E) \! este inclusă în \mathcal C^k (E) \! pentru orice k \in \mathbb N^*. \!

Pentru orice E \subset \mathbb R^n, \! notăm cu \mathcal C(E) \! mulţimea funcţiilor continue definite pe E.

Deoarece laplacianul este liniar pe \mathcal C^2 (\Omega), \! suma şi produsul scalar al funcţiilor armonice sunt funcţii armonice.

Pentru y \in \mathbb R^n \! şi u o funcţie definită pe \Omega \subset \mathbb R^n, \! definim translatatul cu y al lui u ca fiind o funcţie care în x are valoarea u(x-y). \! Se poate demonstra că translaţiile funcţiilor armonice sunt funcţii armonice.

Pentru un număr pozitiv r definim r-dilataţia lui u ca fiind o funcţie u_r \! cu:

u_r (x) = u(rx) \!

şi care este definită pe \frac 1 r \Omega = \{ \frac 1 r w \ : w \in \Omega \}. \! Dacă u \in \mathcal C^2(\Omega), \! atunci un calcul simplu arată că:

\Delta (u_r) = r^2 (\Delta u)_r \! pe mulţimea \frac  1 r \Omega. \!

Deci dilatarea unei funcţii armonice este de asemenea armonică.

Să remarcă similaritatea dintre formulele laplacianului

\Delta=D_1^2 + D_2^2 + \cdots + D_n^2 \!

şi a funcţiei

|x|^2 = x_1^2 + x_2 ^2 + \cdots + x_n^2, \!

ale cărei mulțimi-nivel sunt sfere centrate în origine.

Vezi şi Edit

Resurse Edit

Also on Fandom

Random Wiki