Fandom

Math Wiki

Formula lui Euler (mecanică)

1.029pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

Deşi mişcarea solidului rigid poate fi complexă, există posibilitatea de a o descrie prin intermediul unor teoreme din geometrie (Euler, Chasles, Mozzi). Toatea acestea se bazează pe ideea că o trecere de la o poziţie la alta a corpului poate fi realizată prin compunerea unor rotaţii şi a unor translaţii.

Considerăm trei puncte necoliniare ale solidului rigid S. Deoarece:

|\overline{M_1M_3}|^2 = (\overline{M_1M_2} + \overline{M_2M_3})^2 = \!
 = |\overline{M_1M_2}|^2 + |\overline{M_2M_3}|^2 + 2 |\overline{M_1M_2}| \cdot |\overline{M_2M_3}| \cdot \cos (\overline{M_1M_2} , \overline {M_2M_3}),  \!

deducem că mişcarea solidului rigid conservă unghiul a două drepte coplanare din alcătuirea sa. Mai general chiar, deoarece:

\overline{M_1M_2} \cdot \overline{M_3M_4} = \overline{M_1M_2}  \cdot (\overline{M_3M_2}  + \overline{M_2M_4} ) = \!   (1)
 = \overline{M_1M_2}  \cdot \overline{M_2M_4} -\overline{M_1M_2}  \cdot \overline{M_2M_3} , \!   (2)

observăm că unghiul a două drepte oarecare se conservă în mişcarea solidului rigid. Această proprietate este specifică izometriilor planului şi spaţiului euclidian.

Conform celor expuse la mișcarea relativă a punctului material, luând ca reper \mathcal R' = (A, \vec C), \! presupus solidar legat de solidul rigid, putem scrie că:

\overline v_B(t) = \overline  v_A (t) + \overline {\omega} \times \overline {AB} \!   (3)

(formula lui Euler),

unde B reprezintă o particulă a corpului material.[1]

Relaţia (3) desemnează distribuţia vitezelor în corpul rigid, arătând modul în care fiecărei particule B din constituţia acestuia i se atribuie (distribuie) viteza \vec v_B \in T_B \mathbb R^3, \; \vec v_B \in \overline v_B. \!

Note Edit

  1. S-a utilizat relaţia:
    \overline v(t) = \overline v_A (t) + \left ( \frac{\partial \overline {AM}}{\partial t}  \right )_{\mathcal R'} + \overline{\omega} \times \overline{AM} \!
    de la articolul Mișcarea relativă a punctului material, unde \overline v_A (t) \! este vectorul-viteză al punctului A faţă de sistemul de referinţă \mathcal R. \! Mărimea \left ( \frac{\partial \overline {AM}}{\partial t}  \right )_{\mathcal R'} = \overline v_{rel}(t) \! reprezintă vectorul-viteză relativă al punctului material M faţă de reperul \mathcal R', \! iar \overline{AM} \! este raza vectoare a punctului material M în reperul \mathcal R'. \! În cazul nostru avem \left ( \frac{\partial \overline {AM}}{\partial t}  \right )_{\mathcal R'}=0, \! deoarece B se află în repaus faţă de reperul mobil \mathcal R'. \!

Resurse Edit

Also on Fandom

Random Wiki