Fandom

Math Wiki

Formă multiliniară

1.029pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

Definiţie. Fie A un spațiu vectorial peste un corp \mathbb K \! şi o aplicație:

f: E^p \rightarrow \mathbb K. \!

Spunem că f este o formă p-liniară dacă pentru orice i \in \{1, 2 , \cdots , p  \} \! şi pentru orice vector u_j \in A, \! aplicaţiile parţiale:

A \rightarrow \mathbb K, \; \; x \mapsto f(u_1, u_2, \cdots , u_{i-1}, x, u_{i+1}, \cdots , u_n) \!

sunt liniare.

În particular, o formele 1-liniare sunt denumite forme liniare

Despre o formă multiliniară spunem că este:

  • alternată dacă f(x_1, x_2, \cdots , x_p) =0 \! când doi dintre vectorii x_i \! sunt egali.
  • antisimetrică dacă schimbând între ei doi din vectorii x_i, \! forma f obţine valoare opusă.
  • simetrică dacă orice permutare în cadrul şirului (x_1, x_2, \cdots , x_p) \! nu modifică valoarea lui f.

Observaţie. Se poate demonstra că o formă multiliniară alternată este acelaşi lucru cu una multiliară antisimetrică.

Prin intermediul formelor multiliniare putem da o definiţie teoretică a determinantului:

Teoremă. Mulţimea formelor n-liniare alternate pe un spațiu vectorial E de dimensiune n este de dimensiune 1. În plus, dacă B este o bază pe E, există şi este unică o formă n-liniară alternată care să ia valoarea 1 pe B. Aceasta se va numi determinant în baza B'.

Vezi şi Edit

Also on Fandom

Random Wiki