Fandom

Math Wiki

Forță Coriolis

1.029pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

Deja in sec. al XV-lea si al XVI-lea marinarii au observat ca aceiasi curenti marini se intalnesc in aceleasi locuri pe glob, dar au directii diferite in emisfera nordica si in emisfera sudica, acesta fiind, de exemplul cazul alizeelor. Pentru a se explica acest fenomen, s-a presupus ca Pamantul efectua o miscare de rotatie in jurul propriei sale axe. Deviatia unui corp existent pe glob, datorata acestei miscari de rotatie, a fost denumita la inceputul sec. al- XIX-lea 'forta Coriolis'. Gaspard de Coriolis (1792-1843) s-a ocupat de fenomenul respectiv, dar nu a putut demonstra ca Pamantul se rotea intr-adevar in jurul axei sale.

Coriolis Terra 1.png Coriolis Terra 2.png Coriolis Terra 3.png Coriolis Terra 4.png

Efectul Coriolis poartă numele inginerului Gaspard C. Coriolis, 1792-1843, care a descoperit că rotaţia Pământului afectează mişcarea maselor de aer. Pentru că Terra se învârte către Est, componente ale ecosistemului planetei aflate în mişcare tind să fie deviate în cursul lor către Vest. Forţa Coriolis este consecinţa mișcării relative a corpurilor pe suprafața Pământului aflat în rotație.

Printre efectele acestei forţe sunt: modificarea direcţiei de mişcare a maselor de aer, modificarea curenţilor oceanelor, modificarea traiectoriei apelor curgătoare pe distanţe lungi.

Nu este adevărat că modul în care scurge apa din cadă (rotindu-se într-o anumită direcţie) se datorează efectului Coriolis. E vorba, simplu, de forma tubului şi de înclinarea căzii.

Resurse Edit

Also on Fandom

Random Wiki