Fandom

Math Wiki

Euclid

1.029pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

Euclid-matematician grec,care a trait in sec al III-lea i.Hr.(300-201 i.Hr.),autorul celebrei carti intitulata simplu "Elemente".La Muzeul din Alexandria,care poate fi considerat cea mai veche universitate din lume,Euclid a infiintat o celebra scoala de geometrie."Elementele" lui Euclid a fost timp de mai mult de 2000 de ani,principala carte dupa care s-a invatat geometria.Ea sintetizeaza si lucrarile altor matematicieni dinaintea lui sau contemporani cu el:Hipocrate,Eudoxus,Tectet si altii.Ea cuprinde 13 capitole(intitulate carti).

Daca pentru marimile geometrice folosim pentru simplificarea expunerii notatia algebrica,primele 6 axiome din prima carte se pot scrie intr-o forma concisa astfel:

1.Daca A=C si B=C,atunci A=B 4.Daca AB,atunci A+CB+C

     2.Daca A=B,atunci A+C=B+C                5.Daca A=B,atunci 2A=2B

3.Daca A=B,atunci AC=BC 6.Daca A=B,atunci A=B

Pintre axiome enumeram:"Si cele congruente sunt egale intre ele","Si intregul este mai mare decat partile","Si doua drepte nu inchid un spatiu intre ele",iar postulate:"De la un punct pana la orice punct se poate duce o linie dreapta","Din orice centru si orice raza poate fi descris un cerc","Toate unghiurile drepte sunt egale","Punctul este ceva care nu are parti","Capetele liniei sunt puncte" si altele."Elementele" lui a fost una din cele mai raspandite carti,reeditata de nenumarate ori de-a lungul a mai mult de doua milenii,tradusa in numeroase limbi.S-au mai pastrat si alte lucrari ale sale:"Datele" si "Despree impartirea figurile".Dupa Euclid,cercetarile in domeniul geometriei au fost continuate de matematicienii greci Arhimede si Apollonius.

Resurse Edit

Also on Fandom

Random Wiki