Fandom

Math Wiki

Eratostene

1.029pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

Eratostene.jpg

Eratostene

Eratostene (276 - 196 î.Hr.) a fost un matematician, astronom şi filozof elen. A fost un învăţat al şcolii din Alexandria.

A murit într-o totală sărăcie.

A avut ca profesori pe Aristeu din Kios, pe Lysanias din Kyrene şi pe poetul Callimah.

La 40 de ani, este invitat de regele Ptolemeu al III-lea al Egiptului ca profesor pentru fiul său şi moştenitorul tronului şi astfel ajunge în fruntea bibliotecii din Alexandria.

Devine astronom al curţii regale şi membru al Academiei din Alexandria.

Contribuţii ştiinţifice Edit

Experimentul lui Eratostene.gif

Modul prin care Eratostene a determinat lungimea meridianului

Este considerat fondatorul geografiei matematice. Este cunoscut mai ales ca mare geometru şi astronom.

În aritmetică, a descoperit un procedeu de a găsi numerele prime de la 1 până la un număr n \in N^*, \! procedeu numit astăzi ciurul lui Eratostene. Această metodă a fost mult mai târziu generalizată de V. Brun şi Silberg în 1966.

Eratostene a soluţionat problema duplicării cubului cu ajutoul unui aparat mecanic construit de el, pe care l-a denumit mesalobon.

De asemenea, Eratostene s-a ocupat şi de locuri geometrice.

O realizare importantă a lui Eratostene este măsurarea, pentru prima dată, a lungimii merdianului terestru. S-a ocupat şi de problema măsurării timpului, elaborând, în locul calendarului egiptean, un nou calendar cu un an bisect şi care a fost introdus în 238 î.Hr.

A fost apreciat de Arhimede.

Eratostene s-a ocupat şi cu filozofia morală, în sensul căreia noţiunile fundamentale de matematică erau tratate în lumina filozofiei platoniene. A scris şi lucrări istorice legate de cercetări matematice. S-a ocupat şi de lucrări gramaticale şi de poemele lui Homer, a cărui viaţă a descris-o.

Scrieri Edit

  • De locis ad medietates
  • Platonikos, în care tratează probleme de matematică şi de muzică

A mai scris un tratat de geografie, tabele cronologice etc.

Resurse Edit

Also on Fandom

Random Wiki