Fandom

Math Wiki

Efectul Hall

1.029pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

Să considerăm o placă metalică de laţime l şi grosime d străbătută de un curent continuu I. Vectorul densitate de curent este constant şi paralel cu laturile lungi ale plăcuţei. Să presupunem că introducem plăcuţa într-un câmp de inducţie \vec B \! uniform, perpendicular pe feţele mari ale plăcuţei.

Placa metalica intr-un camp magnetic.png

Sarcinile electrice mobile de câmp conţinute într-un element de volum dV , sunt supuse unei forţe magnetice:

d \vec F_m = \rho dV \cdot \vec v \times \vec B = \vec j \times \vec B dV \!   (1)

această forta este paralelă cu muchia l, ea modifică traiectoria electronilor mobili, determinând acumularea lor pe o margine a placuţei (Q,Q') \! în timp ce cealaltă margine rămâne încărcată pozitiv (P,P') .\! Acest fenomen produce un câmp electric \vec E_H \| PQ \! şi orientat de la + catre - . El exercită asupra sarcinilor din volumul dV o forţă electrică:

d \vec F_H = \rho \vec E_H \cdot dV \!   (2)

fiind vorba de electroni, aceasta este orientată în sens opus lui \vec E_H. \! Ea tinde să readucă traiectoriile electronilor la forma lor iniţială.

Când se stabileşte regimul permanent \vec j \! este din nou \| PP'(QQ') \! şi cele doua forţe sunt egal opuse.

\rho \vec E_H dV = \vec j \times \vec B \cdot dV \!   (3)
\vec E_H = \frac{1}{\rho} (\vec j \times \vec B) \!   (4)

sau

\vec E_H = - \frac{1}{n_0 e} (\vec j \times \vec B) = - R_H (\vec j \times \vec B) \!   (5)

Expresia (5) exprimă efectul Hall, care constă în apariţia unui câmp electric \vec E \! perpendicular pe \vec j, \; \vec B . \! Efectul Hall se mai poate exprima în funcţie de diferenţa de potenţial V_H \! care corespunde câmpului \vec E_H .\!

Cum lărgimea plăcuţei este l:

V_H = E_H \cdot l \!   (6)

Grosimea plăcuţei fiind d, curentul o strabate:

I = js = jld \!   (7)
\frac{V_H}{l} = - R_H \cdot \frac{I}{l \cdot d} \cdot B \!   (8)
V_H = -R_H \cdot \frac{I \cdot B}{d} \!   (9)

În această relaţie toate mărimile introduse sunt usor de măsurat. Se poate determina experimental constanta R_H, \! numită şi constanta Hall, cu ajutorul căreia se poate deduce densitatea volumică de sarcină, \rho. \!

Also on Fandom

Random Wiki