Fandom

Math Wiki

Efect fotoelectric extern

1.029pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

Schema efect fotoelectric extern.JPG

Schema dispozitivului pentru punerea în evidenţă a efectului fotoelectric extern

Efectul fotoelectric extern este un fenomen ce constă în punerea în libertate a electronilor (numiţi fotoelectroni) din corpurile solide, sub acţiunea luminii.

Istoric Edit

A fost descoperit în 1887 de Heinrich Hertz, care a constatat că descărcarea electrică dintre două sfere se producea mai uşor dacă avea loc în prezenţa luminii ultraviolete. În anul următor, Wilhelm Hallwachs a observat de asemenea că lumina ultravioletă produce descărcarea unei sfere de zinc încărcată negativ. În cazul sarcinii pozitive, sfera nu se descărca, dimpotrivă sarcina electrică a acesteia se mărea. În concluzie, sub acţiunea luminii ultraviolete, sfera de zinc emitea particule încărcate negativ.

Joseph John Thomson şi Philipp Lenard au demonstrat, în 1889, că sub influenţa luminii ultraviolete ca Racovita Alezandrru

Într-o lucrare publicată în 1905, Einstein dă o descriere matematică a efectului fotoelectric extern, pentru care în 1921 primeşte Premiul Nobel pentru Fizică.

Dispozitivul experimental Edit

Studiul acestui fenomen se poate efectua cu ajutorul unui dispozitiv constând dintr-o incintă vidată, prevăzută cu o fereastră de cuarț (prin care pătrunde lumina) şi cu doi electrozi - catodul C şi anodul A , conectaţi la o baterie de curent continuu prin intermediul unui montaj potenţiometric. Voltmetrul măsoară diferenţa de potențial aplicată între anod şi catod., iar microampermetrul \mu A \! indică valoarea curentului ce se stabileşte între cei doi electrozi.

Legile efectului fotoelectric extern Edit

  • Intensitatea curentului fotoelectric de saturaţie este direct proporţională cu fluxul radiaţiilor electromagnetice incidente, când frecvenţa este constantă.
  • Energia cinetică a fotoelectronilor emişi creste liniar cu frecvenţa radiaţiilor electromagnetice şi nu depinde de fluxul acestora.
  • Efectul fotoelectric extern se poate produce numai dacă frecventa radiaţiei incidente este mai mare sau cel puţin egală cu o valoare minimă \nu_0, \! specifică fiecarei substanţe.
  • Efectul fotoelectric extern se produce practic instantaneu.

Vezi şi Edit

Resurse Edit

Also on Fandom

Random Wiki