Fandom

Math Wiki

Efect Zeeman

1.029pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

Pieter Zeeman.jpg

Pieter Zeeman

Despicare sau largire a liniilor spectrale sub influenta unui camp magnetic, datorata despicarii nivelelor de energie ale atomilor care emit sau absorb radiatiiile respective. A fost pus in evidenta de Pieter Zeeman, in 1896. In efectul Zeeman normal, fiecare linie spectrala prezinta trei componente daca observarea se face normal pe directia campului sau doua componente daca observarea se face pe directia campului. Componentele sunt polarizate liniar, in cazul campului longitudinal. In practica exista si efectul Zeeman anormal, caruia ii corespunde un numar mai mare de componente, iar coeficientul proportionalitate dintre variatia \Delta \lambda \! a lungimii de unda si valoarea intensitatii campului magnetic H (in A/m) difera de la o linie la alta, legea de variatie fiind:

\Delta \lambda = 37.6 \times 10-14g \lambda_0 2H \!

unde \lambda_0 \! este lungimea de unda a liniei spectrale (in mm), iar g este factorul lui Lande. Efectul Zeeman a fost folosit de George Hale in 1908 pentru studiul campului magnetic din petele solare, si, mai tarziu de catre H. Babcock (1953), pentru masurarea campurilor magnetice solare si stelare de mica intensitate; linia spectrala cea mai des folosita in aceste masuratori apartine fierului, avand lungimea de unda de 525 nm.

Also on Fandom

Random Wiki