Fandom

Math Wiki

Ecuația Laplace

1.029pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

Se consideră un câmp scalar \varphi. \! Ecuaţia Laplace în coordonate carteziene este:

\frac{\partial^2 \varphi}{\partial x^2} + \frac{\partial^2 \varphi}{\partial y^2} + \frac{\partial^2 \varphi}{\partial z^2} =0.  \!

Acestă ecuaţie apare în multe domenii ale fizicii ca: studiul câmpurilor potenţiale (gravitație, electrostatică) mecanica fluidelor etc.

Pentru a putea determina câmpul scalar se stabilesc o serie de condiţii-limită. O soluţie a ecuaţiei Laplace se numeşte funcție armonică (pentru motive care vor fi expuse ulterior).

Vom căuta o soluţie de tipul:

\varphi (x, y, z) = A(x)B(y)C(z). \!

Oricare soluţie ar putea fi exprimată ca suma unui număr finit sau infinit de astfel de forme.

Introducând-o în ecuaţie, obţinem:

\frac{d^2A(x)}{dx^2}B(y)C(z) + A(x) \frac{d^2B(y)}{dy^2} C(z) + A(x)B(y) \frac{d^2 C(z)}{dz^2} = 0. \!

Împărţind prin produsul A(x)B(y)C(z), \! ajungem la:

\frac{1}{A(x)} \frac{d^2 A(x)}{dx^2} + \frac{1}{B(y)} \frac{d^2 B(y)}{dy^2} + \frac{1}{C(z)} \frac{d^2 C(z)}{dz^2} =0. \!

Deoarece x, y şi z variază independent, rezultă că toţi cei trei termeni sunt constanţi. Notăm cele trei constante cu:

\alpha^2 = \frac{1}{A(x)} \frac{d^2 A(x)}{dx^2} \; \; \beta^2 = \frac{1}{B(y)} \frac{d^2 B(y)}{dy^2} \; \; \gamma^2 = \frac{1}{C(z)} \frac{d^2 C(z)}{dz^2}. \!

Deci:

\alpha^2 + \beta^2 + \gamma^2 = 0. \!

Luând prima din aceste constante, avem:

\frac{d^2 A(x)}{dx^2} - \alpha^2 A(x) = 0. \!

care descrie mişcarea oscilatorului liniar armonic. Acesta este motivul pentru care soluţiile ecuaţiei Laplace se numesc "funcţii armonice".

Ecuaţia caracteristică polinomială este:

s^2 -\alpha^2 =0 \!

ale cărei rădăcini sunt \pm \alpha \! astfel că soluţia generală a ecuaţiei diferenţiale este:

A(x) = a_1 e^{\alpha x} + a_2 e^{-\alpha x} \!

pentru constantele a_1, a_2. \!

La fel se procedează pentru B(y) \! şi C(z), \! astfel că soluţia generală a ecuaţiei Laplace de forma A(x)B(y)C(z) \! este:

\varphi(x, y, z) = (a_1 e^{\alpha x} + a_2 e^{-\alpha x}) (b_1 e^{\beta x} + b_2 e^{-\beta x}) (c_1 e^{\gamma x} + c_2 e^{-\gamma x}),  \!

unde a_1, a_2, b_1, b_2, c_1, c_2 \! sunt constante arbitrare, \alpha, \beta, \gamma \! sunt constante complexe care satisfac proprietatea \alpha^2 + \beta^2 + \gamma^2 = 0. \! Valorile acestor constante, care să satisfacă anumite condiţii limită, se determină cu ajutorul analizei Fourier.

Vezi şi Edit

Resurse Edit

Also on Fandom

Random Wiki