Fandom

Math Wiki

Drum

1.029pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

Un drum este o funcție continuă:

\gamma : [a, b] \mapsto \mathcal C^0, \!

unde \gamma(a) \! este punctul iniţial, \gamma(b) \! punctul final, iar \mathcal C^0 reprezintă spaţiul funcţiilor continue.

Adeseori, un drum parametrizat prin parametrul t este notat prin \sigma(t). \!

În teoria grafurilor, drumul este un șir \{ x_1, x_2, \cdots , x_n \} \! cu proprietatea că (x_1, x_2), (x_2, x_3), \cdots , (x_{n-1}, x_n) \! sunt muchii ale grafului.

Un drum într-un spațiu topologic X este o funcţie continuă f: [0, 1] \rightarrow X. \! Uneori drumul este asociat cu imaginea funcţiei f.

Fie drumul d definit prin ecuaţiile: x=x(t) , \; y=y(t), \; t \in I. \! Spunem că drumul este simplu dacă nu are puncte multiple. Punctul P(t') \in d \! este multiplu dacă există t'' \in (a, b) \subset I \! cu t'' \neq t' \! şi d(t'')= d(t').\! d este închis dacă I=[a, b] \! şi d(a) = d(b). \!

Exemple Edit

1. Considerăm drumul:

x= \frac {2 + t^2}{1+ t^2}, \; \;  y = \frac {t^3}{1+ t^2}, \; \; t \in \mathbb R. \!

Acesta este drum simplu căci din x(t') = x(t'') \! rezultă t'' =- t' , \! iar din y(t') = y(t'') \! găsim t'=0. Drumul considerat are tangentă continuă căci x(t), y(t) \in \mathcal C^{\infty} (\mathbb R). \! Drumul nu este neted căci x'(o)= y'(o), \! punctul d(o)= A(2, 0) \! fiind singular.

2. Considerăm drumul:

Grafic pentru drum.png

Fig. 1

x= \frac 1 2 f(3^0 t) + \frac {1}{2^2} f(3^2 t) + \frac {1}{2^3} f(3^4 t) + \cdots  \!
y= \frac 1 2 f(3^1 t) + \frac {1}{2^2} f(3^3 t) + \frac {1}{2^3} f(3^5 t) + \cdots  \!

unde t \in [0, 1], \! cu f(t) \! o funcție continuă, periodică de perioadă 2 , reprezentată în intervalul I= [-1, 1] \! prin graficul din fig. 1.

Observăm că f(t) \in [0, 1]. \! Ambele serii sunt majorate de seria convergentă \sum \frac{1}{2^n}, \! fiind uniform convergente în orice inteval finit. Termenii acestor serii fiind funcţii continue de t, atunci x(t) şi y(t) sunt funcţii continue; termenii ambelor serii fiind pozitivi iar suma seriei majorate egală cu 1, rezultă:

0 \le x \le 1, \; \; 0 \le y \le 1. \!

Scriind:

x_0 = \frac{a_0}{2} + \frac{a_2}{2^2} + \cdots + \frac {a_{2n-2}}{2^n} + \cdots , \!
y_0 = \frac{a_1}{2} + \frac{a_3}{2^2} + \cdots + \frac {a_{2n-1}}{2^n} + \cdots , \!

în reprezentarea binară (unde numerele a_i \! nu pot lua decât una din valorile 0 sau 1), să arătăm că există o valoare t_0 \in (0, 1), \! astfel încât să avem x(t_0) = x_0, \; y(t_0) = y_0; \! această valoare este:

t_0 =\frac{2a_0}{3} + \frac{2a_1}{3^2} + \cdots + \frac{2a_{k-1}}{3^k} + \frac{2a_k}{3^{k+1}} + \cdots . \!

Într-adevăr, să ne limităm la calculul valorilor lui f(3^k t_0) \! pentru k= 0, 1, 2, \cdots. \! Avem:

3^k t_0 = \! număr par + \frac{2a_k}{3} + \frac{2a_{k+1}}{3^2} + \cdots.

Să presupunem a_k = 0; \! atunci:

 \frac 2 3 \le  \frac{2a_k}{3} + \frac{2a_{k+1}}{3^2} + \cdots \le \frac{2}{3^2} + \frac{2}{3^3} + \cdots =1, \! deci f(3^k t_0) =1. \!

În ambele cazuri:

f(3^k t_0) =a_k. \!

Aşadar, avem x(t_0) = x_0, \; y(t_0) = y_0. \!

Deci: drumul d umple un pătrat (în sensul că trece prin toate punctele pătratului).

Un astfel de drum e datorit lui Peano.

Vezi şi Edit

Resurse Edit

Also on Fandom

Random Wiki