Fandom

Math Wiki

Determinant

1.029pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

Definiţie. Dacă A = (a_{ij}) \in \mathcal M_n(K), \! este o matrice pătratică cu elemente din K, atunci numărul:

det(A)= \sum_{\sigma \in S_n} \varepsilon (\sigma) a_{1 \sigma(1)} \cdots a_{n \sigma(n)} \!

se numeşte determinantul lui A.

Proprietăţi ale determinanţilor Edit

1) det(A) = det (A^t); \!

2) Dacă o linie (coloană) a matricii A este zero, atunci det (A)=0; \!

3) Dacă \sigma \in S_n, \! atunci det [a_{\sigma(i)j}] = det[a_{i \sigma(j)}] = \varepsilon (\sigma) det [a_{ij}]; \!

4) Dacă A \in \mathcal M_n(K) \! şi A' este obţinută din A prin permutarea a două linii (coloane), atunci det(A)= -det(A'); \!

5) Dacă în matricea A două linii (coloane) sunt egale, atunci det(A)=0. \!

6) Dacă A=(a_{ij}) \! şi pentru un indice k, \;  \; \forall j \in \{ 1, \cdot n  \}, \; a_{kj}=a'_{kj}+a''_{kj}, \! atunci det (A)= det(A') + det(A''), \! unde A''=(a''_{ij}) \! şi A'=(a'_{ij}) \! cu a''_{ij}= a_{ij} \! pentru i \neq k; \!

7) Dacă o linie (coloană) a matricii A este o combinaţie liniară de celelalte linii (coloane) atunci det(A)=0. \!

8) Valoarea determinantului nu se modifică dacă adăugăm la o linie (coloană) o combinaţie liniară de celelalte linii (coloane).

9) Dacă A, B \in \mathcal M_n(K) \! şi \alpha \in K, \! atunci det(AB)= det(A) \cdot det (B) \! şi det (\alpha A) = \alpha^n det(A). \! Dacă A' este obţinută din A prin înmulţirea unei linii (coloane) cu \alpha, \! atunci det (A') = \alpha det (A). \!

10) (complemenţi algebrici) Dacă A=(a_{ij}) \in \mathcal M_n(K) \! şi A_{ik} \! reprezintă matricea obţinută din A prin scoaterea liniei i şi coloanei k, atunci:

\Gamma_{ik} = (-1)^{i+k} det(A_{ik}) \!

se numeşte complementul algebric ataşat coeficientului a_{ik}. \! Au loc egalităţile:

det(A) = \sum_{i=1}^n a_{ik} \Gamma_{ik} \!

(dezvoltarea determinantului după coloana k);

det(A) = \sum_{j=1}^n a_{ij} \Gamma_{ij} \!

(dezvoltarea determinantului după linia j).

Determinant 1.png Determinant 2.png Determinant 3.png Determinant 4.png Determinant 5.png Determinant 6.png

Vezi şi Edit

Resurse Edit

Also on Fandom

Random Wiki