Fandom

Math Wiki

Curbură

1.029pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

Introducere Edit

Teorema 1: Dacă curba \Gamma \! este dată vectorial:

\overrightarrow {r(t)} = x(t) \vec i + y(t) \vec j + z(t) \vec k, \; t \in [a, b]

atunci:

K = \frac {\left | \overrightarrow {r'(t)} \times \overrightarrow {r''(t)} \right | }{\left | \overrightarrow {r'(t)} \right |^3}

T = \frac {\left ( \overrightarrow {r'(t)}, \overrightarrow {r''(t)}, \overrightarrow {r'''(t)} \right )}{\left | \overrightarrow {r'(t)} \times \overrightarrow {r''(t)} \right |^2}

Teorema 2: Dacă curbura unei curbe este identic nulă, atunci curba este un segment dintr-o dreaptă.

Teorema 3: Dacă torsiunea unei curbe este identic nulă, atunci curba este o curbă plană, planul curbei fiind planul osculator într-un punct arbitrar.

Curbura unei curbe plane Edit

Fie \Gamma \subset \mathcal E^2 \! dată prin reprezentarea vectorială:

\vec r = \vec r (s), \; \; s \in [0, L] \!

Fie M \in \Gamma \! un punct regulat de pe curbă al cărui vector de poziţie este \vec r (s) \! pentru care s=l (\Gamma_{\Omega M}), \! unde \Omega \in \Gamma \! este "punctul origine" al curbei corespunzător lui s=0. \!

Fie M' \in \Gamma \! un punct din vecinătatea lui M având vectorul de poziţie \vec r(s') \! astfel încât |s'-s| < \varepsilon, \; \forall \varepsilon >0 \! fixat.

Considerăm tangentele la curbă în punctele M \! şi M', \! care formează cu axa Ox unghiurile \theta \! respectiv \theta'. \! Aceasta înseamnă că unghiul \varphi \! dintre cele două tangente va fi: \varphi = \theta'-\theta. \!

Curbura unei curbe plane.png

Curbura unei curbe plane

Definiţie Numarul real \frac{\varphi}{l(\Gamma_{MM'})} \! se numeşte curbură medie a lui \Gamma \! în vecinătatea lui M.

Observaţie Lungimea arcului de curbă l(\Gamma_{MM'})= const, \! iar \varphi \! descreşte sau creşte după cum \Gamma \! este mai puţin curbată respectiv mai mult curbată.

Definiţie. Dacă limita k(s) = \lim_{s' \to s} \frac{\varphi (s, s')}{s-s'} \! există, atunci această limită se numeşte curbura curbei \Gamma \! în punctul M.

Dacă exprimăm prin \theta = \theta (s) \! dependenţa unghiului făcut de tangenta la curbă în punctul M cu axa Ox, atunci în M' \! avem \theta'=\theta'(s') \; \Rightarrow \; \varphi (s, s') = \theta'(s') - \theta (s), \! de unde:

k(s) = \frac{d \theta}{ds} \!

Raportul R_M = \frac{1}{|k(s)|} \! se numeşte raza de curbură în punctul regulat M.

Observaţie. Dacă k=0 \! atunci curba \Gamma \! este o dreaptă.

Expresii ale curburii unei curbe plane pentru diferite reprezentări ale acesteia Edit

Reprezentare parametrică Edit

Dacă curba plană este dată prin reprezentarea parametrică:

\begin{cases} x=x(y) \\ y=y(t) \end{cases} \!

iar  M(x(t), y(t))\! este un punct pe curba \Gamma, \! atunci panta tangentei în M este k_T=\tan \theta = \frac{\dot y(t)}{\dot x(t)}, \! de unde avem: \theta = \arctan \frac {\dot y(t)}{\dot x(t)}. \! Calculăm derivata lui \theta \! în raport cu s şi obţinem:

\frac{d \theta}{ds} = \frac{d \theta}{dt}\frac{dt}{ds} = \frac {\ddot y(t) \dot x(t) - \ddot x(t) \dot y(t)}{\dot x(t)^2 + \dot y(t)^2} \frac{dt}{ds} \!

unde ds = \sqrt{\dot x(t)^2 + \dot y(t)^2} \; \Rightarrow \; \frac{dt}{ds} = \frac{1}{\sqrt{\dot x(t)^2+ \dot y(t)^2}}. \!

Astfel, formula curburii pentru o curbă plană este:

k= \frac{d \theta}{ds} = \frac{\ddot y(t) \dot x(t) - \ddot x(t) \dot y(t)}{[\dot x(t)^2+ \dot y(t)^2]^{3/2}} \!

Reprezentare explicită Edit

Dacă curba plană este dată prin ecuaţia carteziană explicită: y=y(x), \! atunci trecând la parametrizarea naturală: \begin{cases} x=t \\ y=y(t) \end{cases}, \! calculând derivatele de ordinul I: \begin{cases} \dot x=1 \\ \dot y= \dot y(t) \end{cases} \! şi cele de ordinul II: \begin{cases} \ddot x=0 \\ \ddot y= \ddot y(t) \end{cases}, \! şi înlocuind pe acestea în relaţia de la paragraful anterior obţinem:

k=\frac{\ddot y(t)}{[1+ \dot y^2(t)]^{3/2}} \!

Reprezentare implicită Edit

Dacă curba plană este dată prin ecuaţia carteziană implicită F(x, y) =0 \! atunci avem F'_x + F'_y \cdot \dot y =0 \; \Rightarrow \; \dot y = - \frac{F'_x}{F'_y} \! şi \ddot y = - \frac{F''_{x^2}}{F''_{y^2}}; \! obţinem:

k = - \frac{(F'_z)^2 \cdot F''_{y^2} - 2 \cdot F'_z \cdot F'_y \cdot F'_{zy} + (F'_y)^2 \cdot F''_{z^2}}{[(F'_z)^2+(F'_y)^2]^{3/2}}. \!

Curbura şi torsiunea unei curbe spaţiale Edit

Considerăm un punct regulat şi neinflexionar M= \vec r(t) \in \Gamma. \! Vom nota în continuare versorii reperului Frenet în punctul M cu \vec t(t), \vec n(t) \! şi \vec b(t). \! Are loc următoarea teoremă:

Teorema 4. (Formulele Frenet-Serret).

\dot \vec t(t)= k(t) \nu (t) \vec n (t) \!
\dot \vec n(t) = -k(t) \nu (t) \vec t(t) + \tau (t)  \nu (t)  \vec b(t) \!
\dot  \vec b(t) = - \tau(t) \nu(t) \vec n(t) \!

unde \nu(t) = \sqrt{\dot x(t)^2 + \dot y(t)^2 + \dot z(t)^2} \! este viteza curbei \Gamma, \! iar k(t) \! şi \nu(t) \! sunt curbura şi respectiv torsiunea curbei \Gamma \! în punctul M.

Pentru curbura k(t) \! avem următoarele formule:

k(t) = \frac{\|\dot \vec r(t) \times \ddot \vec r(t)\|}{\|\dot \vec r(t)\|^3} = \frac{\sqrt{A^2+B^2+C^2}}{[[\dot x(t)]^2+[\dot y(t)]^2+[\dot z(t)]^2]^3} \!

unde A, B, C \! sunt componentele scalare ale vectorului \begin{vmatrix} \vec i & \vec j & \vec k \\ \dot x(t) & \dot y(t) & \dot z(t) \\ \ddot x(t) & \ddot y(t) & \ddot z(t) \end{vmatrix}. \!

Raza de curbură a curbei \Gamma \! în punctul M este R(t) = \frac{1}{|k(t)|} \!

Pentru torsiunea \tau (t) \! avem formulele:

\tau(t) = \frac{\dot \vec r (t); \ddot \vec r (t); \overset{\cdots} {\vec r} (t)}{\| \dot \vec r(t) \times \ddot \vec r(t) \|^2} = \frac{\Delta}{A^2+B^2+C^2} \!

unde \Delta = \begin{vmatrix} \dot x(t) & \dot y(t) & \dot z(t) \\ \ddot x(t) & \ddot y(t) & \ddot z(t) \\ \overset{\cdots} x(t) & \overset{\cdots} y(t) & \overset{\cdots} z(t)  \end{vmatrix} \!

Raza de torsiune în punctul M este T(\tau) = \frac{1}{|\tau (t)|}. \!

Vezi şi Edit

Resurse Edit

Also on Fandom

Random Wiki