Fandom

Math Wiki

Corp

1.029pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

Un inel K se numeşte corp dacă 0 \neq 1 \! şi orice element nenul din K este simetrizabil în raport cu înmulţirea. Dacă înmulţirea este comutativă, K se numeşte corp comutativ.

O funcţie f: K \rightarrow K' \! de la un corp K \! la un corp K' \! se numeşte morfism (izomorfism) de corpuri dacă este morfism (izomorfism) de la f: K \rightarrow K' \! la K' \! considerate ca inele.

Un izomorfism (morfism) f: R \rightarrow R \! de la inelul (R, +, \cdot) \! în el însăşi se numeşte automorfism (respectiv endomorfism) al inelului R. Aceeaşi terminologie se foloseşte şi pentru corpuri.

Inelul (\mathbb Z_n, +, \cdot) \! este corp dacă şi numai dacă n este număr prim.

Aritmetica polinoamelor cu coeficienţi într-un corp comutativ Edit

Teorema împărţirii cu rest: Fie K un corp comutativ şi f, g \in K[X], \; g \neq 0. \! Există unic determinate polinoamele q, r \in K[X] \! astfel încât f=gq+r, \! unde grad \; r < grad \; g \! dacă r \neq 0. \!

Polinoamele q şi r din teorema împărţirii (f= gq+r \!) se numesc câtul, respectiv restul împărţirii polinomului f prin polinomul g.

Fie K corp comutativ şi f, g \in K[X]. \! Spunem că f este divizibil cu g şi notăm g |f \! sau f \vdots g, \! dacă există h \in K[X] \! cu f=g \cdot h.\!

Fie K corp comutativ şi f, g \in K[X]. \! Spunem că f este asociat în divizibilitate cu g şi scriem f \sim g, \! dacă f|g \! şi g|f. \!

Teorema restului. Restul împărţirii polinomului f \in K[X] \! prin X-\alpha \in K[X] \! este egal cu valoarea în \alpha \! a polinomului.

Teorema lui Bézout: Polinomul f \in K[X] \! se divide prin polinomul X-\alpha \in K[X] \! dacă şi numai dacă f(\alpha)=0. \!

Fie K corp corp comutativ, f \in K[X], \; a \in K \! şi n \in \mathbb N, \; n \ge 2. \! Spunem că a este rădăcină multiplă de ordin n dacă (X-a)^n | f \! şi (X-a)^{n+1} \not | f. \!

Fie K un corp comutativ şi

f= a_nX^n+a_{n-1}X^{n-1}+ \cdots + a_1X+a_0, \! din K[X]. \!

Polinomul:

f' = na_nX^{n-1} +(n-1)a_{n-1}X^{n-1} + \cdots + a_1 \!

se numeşte derivata formală de ordinul I a polinomului f. Derivata formală de ordinul II a polinomului f este derivata formală de ordinul I a polinomului f' \! şi se notează f'' . \! Derivata formală de ordinul k a polinomului f este derivata formală de ordinul I a polinomului f^{(k-1)}. \!

Fie K un corp comutativ şi f \in K[X] \! un polinom de grad \; f = n >0. \! Spunem că polinomul f este reductibil peste K dacă există polinoamele g, h \in K[X], \! de grade strict mai mici ca n, cu f=gh. \! În caz contrar, spunem că f este ireductibil peste K.

Orice polinom f din K[X], \; grad \; f \ge 1, \! se descompune în mod unic în produs de polinoame ireductibile peste K.

Vezi şi Edit

Resurse Edit

Also on Fandom

Random Wiki