Fandom

Math Wiki

Cinematica fluidelor

1.029pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

Descrierea mişcării fluidului Edit

Cinematica fluidelor este partea mecanicii fluidelor care se ocupă cu studiul mişcărilor acestora, fără a ţine seama de cauzele care produc mişcarea, adică de tipul forţelor aplicate şi indiferent de modelul de fluid (ideal, real, compresibil, incompresibil, etc.).

Pentru descrierea mişcării există două metode de studiu: metoda Lagrange şi metoda Euler.

Metoda materială (Lagrange) Edit

Fluide curs 5, fig. 1.png

În metoda materială se procedează ca în mecanica clasică, delimitând un corp care la momentul iniţial t_0 \! are centrul de greutate într-un punct G_0. \! Dând drumul cronometrului, corpul se mişcă pe o traiectorie, la momentul t > t_0, \! centru de greutate fiind G.

\vec r= \vec r (\vec r_0, t) \; - \; \! ecuaţia traiectoriei
r_0 \; - \; \! poziţia iniţială a particulei considerate
t - variabilă independentă, spaţiul fiind funcţie de timp

În cazul mişcărilor complexe ale fluidelor alcătuite dintr-o multitudine de particule, această metodă de studiu nu mai poate fi aplicată. Metoda urmăreşte fiecare element de fluid în evoluţia sa.

Fluide curs 5, fig. 3.png

Metoda formală (Euler) Edit

Fluide curs 5, fig. 2.png

În metoda Euler, se alege un domeniu de studiu D în interiorul căruia se stabilesc un număr optim de puncte de măsurare. În aceste puncte se instalează aparatele de măsură şi la diferite momente de timp se înregistrează parametrii măsuraţi:

  • la momentul t' \!: \vec v'_1, \vec v'_2 \!
  • la momentul t'' \!: \vec v''_1, \vec v''_2 \!

Înfăşurătorile acestor vectori de viteză se numesc linii de curent şi au caracter formal matematic. În metoda Euler nu se mai individualizează particulele.

Fluide curs 5, fig. 4.png

Câmpul vitezelor Edit

Fluide curs 5, fig. 5.png
Fluide curs 5, fig. 6.png

Câmpul vârtejurilor Edit

Fluide curs 5, fig. 7.png

Resurse Edit

Also on Fandom

Random Wiki