Fandom

Math Wiki

Cerc înscris într-un triunghi

1.029pages on
this wiki
Add New Page
Comments3 Share

Teoremă Vectorul de poziție al centrului I al cercului circumscris într-un triunghi ABC este dat de:

\overrightarrow {P} = \frac {1}{a+b+c} (a \overrightarrow {PA} + b\overrightarrow {PB} + c \overrightarrow {PC}),  \!

unde P este un punct arbitrar din spaţiu.

Aplicaţii Edit

Propoziţia 1 Edit

Propoziţia 1. Fie I centru cercului circumscris în triunghiul ABC, dacă M este un punct în spațiu, atunci:

MI < \frac{a}{a+b+c} MA +  \frac{b}{a+b+c} MB +  \frac{c}{a+b+c} MC.  \!

Demonstraţie. Mai întâi vom demonstra următoarele leme:

Lema 1.

Pt demonstr ineg med.png

Fie ABC un triunghi şi M \in (BC) \! astfel încât \frac{BM}{BC} = k \in (0, 1). \! Atunci:

AM < k AC +(1-k) AB. \!

Demonstraţie. Fie N \in (AB) \! astfel încât MN \| AC. \! Din teorema fundamentală a asemănării obţinem MN= k AC \! şi AN= (1-k) AB. \! Aplicând în triunghiul AMN inegalitatea triunghiului, avem:

AM< MN + AN \!

sau, conform celor de mai sus,

AM< k AC + (1-k) AB. \!

Lema 2. Fie ABCD un tetraedru, M \in int (BCD), \; N \in (CM \cap BD \! şi P \in (DM \cap BC. \! Dacă \frac{BN}{ND} = u \! şi \frac{BP}{PC} = v, \! atunci:

AM < \frac{1}{u+v+1} AB +\frac{v}{u+v+1} AC +\frac{u}{u+v+1} AD. \!

Demonstraţie. Fie Q \in (BM \cap CD. \! În baza teoremei lui van Aubel,

\frac{MB}{MQ} = \frac{BN}{ND} + \frac{BP}{PC} = u+v, \!

de unde:

\frac{BM}{MQ} = \frac{u+v}{u+v+1}. \!   (1)

Având în vedere lema 1, obţinem:

AM < \frac{1}{u+v +1} AB + \frac{u+v}{u+v+1} AQ. \!   (2)

Din teorema lui Ceva, aplicată în \triangle BCD, \! obţinem \frac {CQ}{QD} = \frac u v, \! adică \frac {CQ}{QD} = \frac{u}{u+v}. \! Aplicând iar lema 1 în \triangle ACD \! vom avea:

AQ< \frac{v}{u+v} AC + \frac{u}{u+v} AD. \!   (3)

Relaţiile (2) şi (3) conduc la:

AM< \frac{1}{u+v+1}AB + \frac{v}{u+v+1} AC + \frac{u}{u+v+1} AD, \!

QED.

Observaţie. Lema 2 se mai poate demonstra şi cu ajutorul relaţiei lui Stewart, care permite determinarea lui AM în funcţie de AB, AC, AD, u, v .\!

Acum să trecem la demonstrarea propoziţiei 1.

Din teorema bisectoarei avem:

u = \frac{BN}{ND}, \; \; v = \frac{BP}{PC} = \frac{BD}{CD}. \!

Se aplică lema 2.

Propoziţia 2 Edit

Cerc inscris fig 1.JPG

Dacă I este centrul cercului înscris în triunghiul ABC şi K, M, N sunt punctele de tangenţă ale acestui cerc cu laturile AC, AB, respectiv BC, iar mediana BB_1 \! intersectează MN în D, să se arate că punctele I, D, K sunt coliniare.

Cerc inscris fig 2.JPG

Soluţie. Notăm MN \cap KI= \{L\} \! şi E, F intersecţiile cu AB, respectiv BC ale paralelei prin L la AC. Patrulaterul ILME are două unghiuri opuse drepte (\angle {ILE}, \angle {IME}), \! deci este inscriptibil, înscris în cercul de diametru IE. Deducem astfel că \angle {IEL} \equiv \angle {IML}. \! Analog ajungem la \angle{IFL} \equiv \angle {INL}. \!

Deoarece triunghiul IMN este isoscel (\|IM\| = \|IN\|=r), \! deducem \angle{IEF} \equiv \angle{IFE}, \! adică şi EIF este triunghi isoscel, de unde înălţimea IL este şi mediană. Aşadar, EL=LF \; \Rightarrow \; L \in BB_1 \! şi astfel L coincide cu D. QED.

Vezi şi Edit

Resurse Edit

Also on Fandom

Random Wiki