FANDOM

Calculatorul este un ansamblu de sisteme mecanice, electromagnetice şi electronice destinate prelucrării informației.

În sec. XVII, Neper (1614), Pascal (1662) şi Leibniz (1671) au inventat primele dispozitive mecanice de calcul. În sec. XIX, Babbage a imaginat prima maşină de calcul la care datele de lucru şi operaţiile de executat erau memorate înainte de începerea calculului, viteza de lucru devenind independentă de manevrele operatorului.

După 1940, introducerea elementelor electronice a impulsionat tehnica construcţiei calculatoarelor. Începând cu 1945 s-au construit calculatoare din prima generaţie cu tuburi electronice şi memorie pe tambur magnetic, primul fiind ENIAC (Electronic Numerical Integrator Automatic Computer) pus în funcţiune la Universitatea din Pennsylvania (SUA). După 1955 apar calculatoare din generaţia a doua, cu tranzistoare şi memorie cu ferite sau peliculară, iar în 1964 - 1968 se construiesc primele calculatoare din a treia generaţie, cu circuite microminiaturizate sau integrate, cu memorie de ferite sau monolit şi structură modulară.

Vezi şi Edit