Fandom

Math Wiki

Blaise Pascal

1.029pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

Pascal medalion.png

Blaise Pascal s-a nãscut pe 19 iunie 1623 în Clermont si a murit la Paris în 19 august 1662. Tatãl lui, un judecãtor din Clermont, având la rândul sau un anumit renume în stiinta, s-a mutat în Paris în 1631, pentru a-si continua propriile studii pe o parte, si pentru a-si educa unicul sãu fiu care dovedise deja abilitãti exceptionale. Micul Blaise a fost tinut acasa pentru nu se obosi prea mult si din acelasi motiv educatia lui a fost mai întâi restrânsa la învatarea limbilor straine, neincluzând evident matematica. Acest program a simulat curiozitatea baiatului si, într-o zi, la doisprezece ani, a întrebat ce este geometria. Învatatorul lui i-a rãspuns cã este stiinta construirii figurilor exacte si a determinãrii proportiilor dintre diferite parti ale lor. În curând Pascal se apuca de studiat geometria, sacrificându-si timpul de joacã si în ciuda restrictiilor care îi erau impuse, si în câteva sãptãmâni descoperã singur multe proprietati ale figurilor. Cea mai importanta este aceea privitoare la suma unghiurilor unui triunghi care este egala cu doua unghiuri drepte, respectiv 180 de grade. Se pare ca dovada consta simplu în împaturarea unghiurilor peste figura astfel încât vârfurile lor sa se întâlneasca în centrul cercului înscris în triunghi. O demonstratie similara se poate obtine prin împaturarea unghiurilor astfel încât ele sa se întâlneasca pe piciorul perpendicularei duse din vârful unghiului cel mai mare pe latura opusa. Impresionat de aceasta demonstratie inteligenta, tatal sau i-a dat o copie a cartii Elementele de Euclid, pe care Pascal o citeste cu interes pânã când o învata.

La vârsta de paisprezece ani este admis la întâlnirile saptamânale tinute de Roberval, Mersenne, Mydorge si de alti matematicieni francezi. În final din aceste sedinte se naste Academia Franceza. La vârsta de saisprezece ani Pascal scrie un eseu despre conice, iar la optsprezece ani construieste prima masinã aritmeticã, un calculator rudimentar, pe care o va îmbunatatii peste opt ani. Scrisorile lui catre Fermat aratã cã aproximativ în aceastã perioadã se concentra asupra geometriei analitice si fizicii. A repetat si experimentele lui Toricelli.

În 1650 la mijlocul carierei lui stiintifice, Pascal si-a abandonat brusc idealurile lui în favoarea religiei, asa cum zice în Pensées, "contempleaza maretia si misterul omului". În 1653 a trebuit sã administreze mosia tatãlui sãu. Acum a adoptat iarãsi vechile lui ocupatii si a fãcut câteva experimente asupra presiunii exercitate de lichide si gaze. În aceeasi perioadã a inventat triunghiul aritmetic, si împreunã cu Fermat a creat calculul probabilitãtilor.

Medita asupra cãsãtoriei când un accident l-a determinat iarãsi sã se concentreze asupra religiei. S-a mutat la Port Royal unde a trait pâna în 1662.

Singura lucrare matematicã care o mai scrie o a fost un eseu despre cicloidã în 1658. Suferea de insomnie si de o durere de dinti când i-a venit idea si spre surprinderea lui suferinta i-a trecut. Privind aceasta ca un semn divin a continuat problema, lucrând fãrã oprire opt zile, si a terminat o lucrare relativ completã despre geometria cicloidei.

Blaise Pascal(1623-1662)-matematician,fizician si filosof francez.In matematica a adus contributii originale valoroase prin elaborarea teoriei probabilitatilor,in geometrie,teoria numerelor,si in analiza matematica.Blaise Pascal s-a nascut in localitatea Clermont-Ferrand,Auvergne,Franta,la 19 iunie 1623,intr-o familie de magistrati.Tatal lui,Étienne Pascal era presedintele Curtii de Apel si,in timpul liber,matematician amator.Mama lui,Antoinette Begon,a murit tanara,cand Blaise avea doar 3 ani,astfel ca el si cele 2 surori,Jacqueline si Gilberte,au ramas in grija tatalui,care a fost nevoit sa se ocupe singur de cresterea si buna lor educatie.

Dupa moartea tatalui sau(1651),Méré,un cavaler pasionat de jocurile de noroc,i-a propus doua probleme a caror rezolvare,impreuna cu corespondenta sa purtata cu Fermat privind solutiile gasite,au stat la originea cercetarilor sale care au pus bazele calculului probabilitatilor.Tot in aceasta perioada se situeaza descoperirea triunghiului aritmetic,numit astazi triunghiul lui Pascal,care contine coeficientii binomiali ai dezvoltarii binomului (x+a)n si elaborarea metodei inductiei matematice.A elaborat lucrarea "Elemente de geometrie" si a studiat proprietatile cicloidei(curba descrisa de un punct situat pe o circumferinta/cerc,care se rostogoleste pe o suprafata plana).Rezultatele cercetarilor sale privind cicloida au fost publicate in "Scrisorile lui A. Deltonville".Este utilizata asa-numita metoda a indivizibilelor,diferentialelor(metoda prezentata si folosita anterior lui de catre Cavaleri,dar Pascal are meritul de a-I fi dat o forma mai clara;totusi el nu cunostea notiunea de functie,definita ulterior de Leibniz,o metoda generala,care,prin insumarea lor permite calcularea lungimii liniilor curbe,ariilor si volumelor,determinarea centrelor de greutate,pe care Pascal a aplicat-o in cazul particular al cicloidei.

Resurse Edit

Also on Fandom

Random Wiki