Fandom

Math Wiki

Apollonius

1.029pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

Apollonios of Perga.jpeg

Apollonius din Perga

Apollonius (numit şi Apollonius din Perga[1]) (c. 262 - c. 200 î.Hr.) a fost un geometru şi astronom grec. A trăit cea mai mare parte a vieţii în Alexandria. Este considerat al treilea şi ultimul mare matematician din perioada elenistică, alături de Arhimede şi Euclid.

Opera sa fundamentală este Konika (în 8 cărţi, din care s-au păstrat 7), conţine 387 de propoziţii în care introduce pentru prima dată denumirile celor trei conice - elipsa, hiperbola, parabola, cu numeroase proprietăţi ale lor, precum şi unele noţiuni noi precum: vârfurile secţiunilor conice, diametrii, axele, focarele, normalele etc. Utilizând algebra geometrică, Apoloniu anticipează metoda geometriei analitice, prin folosirea liniilor de coordonate.

Alte lucrări (citate de Pappus):

  • Tópi tu epipédu - unde utilizează pentru prima oară omotetia şi inversiunea;
  • Okytokion - unde dă, printre altele, o valoare aproximativă a lui pi cu patru zecimale exacte.

Note Edit

  1. A nu se confunda cu Apollonius din Rodos (c. 295 î.Hr. - d. c. 230 î.Hr.), bibliotecar din Alexandria care a scris Argonautica, sau cu Apollonius din Tyana (15?–ca. 100? d. Hr.), filozof, discipol al lui Pitagora.

Vezi şi Edit

Also on Fandom

Random Wiki