Fandom

Math Wiki

Analiză vectorială

1.029pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

Şiruri de vectori liberi Edit

Definiţia 1. Se numeşte şir de vectori liberi o aplicație a mulţimii numerelor naturale \mathbb N \! în mulţimea vectorilor liberi V_3 \!:

n \in \mathbb N \longrightarrow \vec a_n \in V_3 \!   (1)

O astfel de aplicaţie va fi notată succint în forma \{\vec a_n \}_{n \in \mathbb N}. \!

Fie B^0 = \{ \vec e_1^0,  \vec e_2^0,  \vec e_3^0 \}. \! Are loc scrierea:

\vec a_n = a_{1n} \vec e_1^0 + a_{2n} \vec e_2^0 + a_{3n} \vec e_3^0 , \; a_{1n}, a_{2n}, a_{3n} \in \mathbb R, \; n \in \mathbb N \!   (2)

unde \{a_{1n} \}_{n \in \mathbb N}, \{a_{2n} \}_{n \in \mathbb N}, \{a_{3n} \}_{n \in \mathbb N} , \! sunt trei șiruri de numere reale.

Prin urmare, odată fixată o bază în V_3, \! a da un şir de vectori liberi este echivalent cu a preciza trei şiruri de numere reale.

Date fiind două şiruri de vectori liberi \{\vec a_n \} _{n \in \mathbb N} \! şi \{\vec b_n \} _{n \in \mathbb N}, \! se defineşte şirul \{\vec s_n \} _{n \in \mathbb N}, \! numit suma celor două şiruri, prin:

\vec s_n = \vec a_n  + \vec b_n , \; n \in \mathbb N. \!   (3)

Definiţia 2. Şirul de vectori liberi \{ \vec a_n \}_{n \in \mathbb N} \! se numeşte convergent către vectorul liber \vec a \in V_3 \! şi notăm aceasta prin \lim_{n \to \infty} \vec a_n = \vec a \! dacă:

\forall \varepsilon >0 \; \Rightarrow \; \exists N \in \mathbb N  \! astfel încât:
|\vec a_n - \vec a|< \varepsilon, \; \forall n>N. \!   (4)

Observaţie.

Limita unui sir de vectori.png

În viziune "hodografică" şirul \{\vec a_n \}_{n \in \mathbb N} \! este convergent către vectorul \vec a \! dacă extremităţile reprezentanţilor vectorilor \vec a_n \! în polul O \in E_3 \! se găsesc în interiorul sferei de rază \varepsilon >0 \! cu centrul în extremitatea reprezentantului în O al vectorului \vec a, \! cu excepţia unui număr finit de termeni ai şirului, oricare ar fi \varepsilon >0. \!

Numărul natural N din definiţia 2 depinde de numărul pozitiv \varepsilon >0, \; N=N(\varepsilon). \!

Folosind definiţia 2 şi proprietăţile modulului unui vector liber se demonstrează următoarele teoreme:

Teorema 1.

Resurse Edit

Also on Fandom

Random Wiki